Kansalaisyhteiskunnan verkkolehti


Pääkirjoitus rss

7.9.2018 12.00Demokratia kaikille – vielä suuri illuusio Aaro Harju

demokratia_kaikille
Suurin uhka demokratiaa kohtaan tulee tällä hetkellä autoritaarisen hallinnon vahvistumisesta.

Demokratian tila on globaalisti isossa kuvassa edelleen suhteellisen hyvä. Vaaleja järjestetään ja demokratia edistyy eräissä maissa, kuten Tunisiassa, mutta heikkenee vastaavasti toisissa, kuten Turkissa. Ensimmäistä kertaa vuoden 1979 jälkeen sellaisten maiden lukumäärä, joissa demokratia ottaa takapakkia, on sama kuin maiden, joissa se edistyy, eli 24:n maan.


Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi



Huomioita

7.9.2018 12.00

Maailma muuttuu – muuttuuko koulu?

Aaro Harju

muuttuuko_koulu
Yksilölliset oppimispolut vahvistuvat koko ajan suomalaisessa koulutusjärjestelmässä.

Neljä opiskelijaa kiersi 17 festarilla ja kesätapahtumassa kesällä 2017. Heidän tehtävänään oli markkinoida Jyväskylän koulutusmahdollisuuksia, mutta samalla haastatella eri-ikäisiä ihmisiä siitä, mitä he ajattelevat suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja sen uudistamistarpeesta.

Kertyi 73 tarinaa koulusta ja koulunkäynnistä. Professori Jouni Välijärven johdolla tarinoista työstettiin kirja: Välijärvi, Mannonen, Huttunen, Ojanen, Koskelo, Maailma muuttuu – muuttuuko koulukin?

Kuusi havaintoa koulusta

Tutkijat tiivistivät mielipiteet ja tarinat kuudeksi havainnoksi.


Ensinnäkin asenne elinikäiseen oppimiseen rakentuu kouluvuosien aikana. Koulussa syntynyt suhde tietoon säilyy läpi elämän. Opettaja on edelleen tärkeä auktoriteetti, kun kysymys on opeista, arvomaailmoista ja asenteista. Koulu luo myös mallin sille, mitä kansalaisuus on ja miten kannetaan vastuusta yhteiskunnasta.


Toiseksi, monikulttuurisuus vaikuttaa merkittävällä tavalla koulutukseen kaikilla kouluasteilla. Lapset ja nuoret tutustuvat koulussa luontevasti erilaisiin ihmisiin ja kulttuureihin. Tämä tulee vaikuttamaan laajemminkin yhteiskuntaa tulevina vuosina.


Kolmanneksi, hyvä kokemus kouluvuosina vahvistaa oppimista ja halua opiskella. Opetuksen toivottiin tarinoissa olevan nykyistä monipuolisempaa perinteisen lukemisen ja kuuntelemisen sijasta. Erityisesti toivottiin vahvaa panostusta digitaitojen opettamiseen.


Neljänneksi, yksilölliset oppimispolut vahvistuvat koko ajan suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Koulun toivottiin tukevan entistä paremmin erilaisia oppijoita. Oppilaanohjaus nähtiin tärkeäksi.


Viidenneksi, koulukiusaaminen pitää ottaa nykyistä vakavammin, koska se jättää helposti elinikäisen trauman. Tarvitaan nykyistä tehokkaampia toimia kiusaamiseen puuttumiseen.


Kuudenneksi, työn murros haastaa koulua ja opiskelua. Haastatellut toivoivat entistä tiiviimpää opiskelun ja työn vuorovaikutusta kaikessa koulutuksessa. Yhteistyötä oppilaitosten ja työelämän välillä tulisi lisätä.


Aaro Harju


maailma_muuttuu_muuttuuko_koulukin_web


Maailma muuttuu – muuttuuko koulukin? Välijärvi, Mannonen, Huttunen, Ojanen, Koskelo. Docendo. Jyväskylä 2018.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje