Kansalaisyhteiskunnan verkkolehti


Pääkirjoitus rss

8.11.2018 12.30Sivistymistä – ei vain kouluttautumista Aaro Harju

sivistymista
Sivistys on enemmän kuin pelkkää kirjaviisautta.
”Tämän ajan kipupiste kulminoituu kokemukseen elämän merkityksettömyydestä ja tarkoituksettomuudesta. Elämän mielekkyyden puute on meidän yltäkylläisyydessä elävien ihmisten suurin vihollinen. Pelkkä vaurauden tavoittelu ei tee elämästä elämisen arvoista.”


Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi



Huomioita

8.11.2018 12.31

Digitaalisesta oppimisesta

Raisa Laukkanen

digitaalisesta_oppimisesta
Peruskoulun kahdeksas luokka, vuosi 1996. Opettaja on pysäyttänyt minut käytävällä koska hänellä on tärkeää asiaa. “Oletko aivan varma, ettet ota valinnaiseksi oppiaineeksi tietotekniikkaa? Melkein kaikki muut ovat sen valinneet.” Kerron, että haluan mieluummin lisää kuvaamataitoa. Opettaja näyttää huolestuneelta. “Jos et nyt tule muiden mukaan, et koskaan opi käyttämään tietokonetta.” “No, sille ei sitten voi mitään”, vastaan.
Olen miettinyt 23 vuoden aikana usein keskustelua, ja ottamaani riskiä. Opiskelin sittemmin digitaalista editointia ja kuvataidekasvatusta, ja toimin nykyään organisaatiossamme digitaalisen oppimisen asiantuntijana. Koen pärjänneeni elämässä verrattain hyvin opettajan huoleen nähden. Olen pohtinut, mikä mahtoi olla 1990-luvulla käsitys tietoteknisten taitojen oppimisen prosessista? Itseoppimisen mahdollisuus ei tainnut käydä opettajalla mielessäkään, vaikka niin oppimiseni lopulta tapahtui, kun kotiimme kannettiin harmaa muovilaatikko koko perheen yhdessä ihmeteltäväksi. 

Puutteelliset digitaidot yhteiskunnallisena haasteena

Kun aiheena on digitaalinen oppiminen tai digitaalinen pedagogiikka, puhutaan yleensä opetusteknologian hyödyntämisestä ja opetussisältöjen digitalisoimisesta. Kiinnostavampaa on kuitenkin itse tietoteknisten, tai nykypuheessa ennemminkin digitaalisten taitojen oppiminen. Mitä teknologian ja ihmisen välissä tapahtuu? Mitä ja miten itse asiassa opitaan?

Opetus- ja kulttuuriministeriö on havahtunut huolestuttavaan tilanteeseen, kun kansainvälisen PIAAC-tutkimuksen (2012) mukaan lähes kolmannes aikuisväestöstä ei hallitse riittäviä digitaalisia taitoja selvitäkseen muuttuvassa työelämässä ja digitalisoituvien palveluiden maailmassa. Valtion tukea oppilaitoksille kansalaisten kouluttamiseen löytyy, mutta ei kuitenkaan selkeää määritelmää siitä, mitkä ovat riittävät digitaidot ja miten niitä parhaiten missäkin ikäryhmässä edistetään.

Eikä se, ettei osaa intuitiivisesti käyttää julkisen liikenteen maksupäätteitä tarkoita sitä, että käyttäjällä olisi heikot digitaidot. Palveluissa ja toiminnoissa voi itsessäänkin olla vikaa, mutta kansalainen syyttää helpommin itseään.  

Ymmärrys oppimisen perustana

Kun kaikilla muilla oppimisen alueilla ratkaisevaa on ymmärrys ja opittavien asioiden merkityksellisyys, miksei myös digitaalisen oppimisen alueella. Olennaista ei siis ole pohtia mitä ja miten, vaan miksi. Itseoppiminen ja toisilta oppiminen ovat vahvimpia lasten ja nuorten digitaitojen oppimisen tapoja edelleen, ja lapsilla tuntuukin olevan luontaisempi tapa lähteä liikkeelle ymmärryksestä ja tarkoituksesta, mikä jossain vaiheessa aikuisuutta vaikeutuu.

Digitaalisten taitojen opetuksessa tulisikin panostaa laitteistojen ja yksittäisten verkkosivujen opettamisen sijaan ymmärtämiseen. Muuttuvien käyttöliittymien maailmassa ei pysy mukana kukaan, joka ei ole alun perinkään ymmärtänyt mikä on käyttöliittymän idea ja tarkoitus.  

Minun sukupolvelleni, joka on kasvanut pikkuhiljaa ruksuttavista modeemeista älypuhelinten langattomaan maailmaan, on ollut helppo pysyä mukana, kun osaaminen ja ymmärrys ovat lisääntyneet samaa tahtia digitalisaation myötä. On kuitenkin täysin eri asia kasvaa tai syntyä digitaalisen maailman keskelle kuin joutua siihen olosuhteiden pakosta.

Ymmärrystä tarvitaan siis monella tasolla digitaitojen opetuksessa. Oppijan tulee ensin itse ymmärtää käsiteltävä asia. Lisäksi opettajan täytyy ymmärtää, mikä on oppijan oma tilanne ja kokemus ympärillä tapahtuvasta muutoksesta, ja milloin hän on siihen havahtunut. Yhdessä digitaalisesta maailmasta etsitään tuttuja merkityksiä ja tarkoituksellisuutta ymmärryksen saavuttamiseksi. Olennaista on myös tietää, onko oppija mahdollisesti jossain ratkaisevassa vaiheessa kieltäytynyt kohteliaasti tarjotusta digiopetuksesta? Onko sillä ollut mitään seurauksia, ja miksi ulkopuoliseen tukeen pitäisi nyt tarttua?
raisa_laukkanen
Raisa Laukkanen





Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje