Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä aiemmin julkaistut artikkelit


Arkisto

2.9.2014 13.59

Miten järjestö saa hyödyt irti sosiaalisen median käytöstä?

Piritta Seppälä

Kuva Piritta Seppala 200p
Piritta Seppälä
Järjestöt näkyvät ja kuuluvat yhä enemmän sosiaalisessa mediassa. Facebook-sivuja tai -ryhmiä on pyöritetty jo vuosia, järjestöjen Twitter-listalta löytyy tällä hetkellä 258 järjestöä, liittoa tai yhdistystä ja Instagramin käytöstä ollaan yhä kiinnostuneempia.

Tähän päivään saakka sosiaalisessa mediassa on edetty melko vahvasti palvelut edellä, eli on perustettu ensin esimerkiksi Facebook-sivu ja matkan varrella ryhdytty miettimään, mitä hyötyä sen käytöstä on. Vaikka sosiaalisen median palvelut ovat pohja toteutettavalle viestinnälle ja toiminnalle, kannattaa some-viestinnän onnistumiseksi panostaa reilusti suunnitteluun, analysointiin ja sitä kautta toiminnan kehittämiseen.
Monet järjestöt pohtivat tällä hetkellä, onko niiden sosiaaliseen mediaan antamasta ajasta ollut hyötyä tai kannattaako viestintää verkossa laajentaa vielä entisestään. Paras tapa tässä tilanteessa on istua alas ja tarkastella saavutuksia ja tehtyä toimintaa suurennuslasin kanssa.

Facebook ja nyt myös Twitter tarjoavat selkeitä lukuja ja informaatiota tilien käytön analysointia varten. Instagramin analytiikkaan pääsee tutustumaan esimerkiksi Iconosquaren kautta. Lisäksi monet muut sosiaalista mediaa monitoroivat maksuttomat ja maksulliset palvelut tuottavat käyttäjille tietoa siitä, millaiset sisällöt ja viestit ovat sosiaalisessa mediassa onnistuneet ja mitkä taas eivät.

Sosiaalisen median käytön kehittämistä helpottaa oleellisesti vastaaminen vähintään seuraaviin kysymyksiin:
  1. Mitä me haluamme saavuttaa sosiaalista mediaa käyttäen?
  2. Ketä haluamme tavoittaa, kenen kanssa kommunikoida, kenelle saada viestimme läpi?
  3. Missä meidän kannattaa viestiä nämä ihmiset tavoittaaksemme?
  4. Millaista sisältöä meidän näille ihmisille kannattaa jatkossa tuottaa?
Tavoitteiden kirkastaminen ohjaa some-viestinnän tekemistä selkeämpään suuntaan, jolloin myös sosiaaliseen mediaan käytetystä ajasta tulee kustannustehokasta.

Keskustelujen seuraaminen ja niihin osallistuminen rutiiniksi

Sosiaalisen median käyttö organisaatiotasolla ei ole perinteistä yksisuuntaista viestintää. Ei riitä, että perustetaan some-profiili, tuotetaan sille sisältöä ja toivotaan, että viestit osuvat tavoiteltujen ihmisten silmiin verkossa liikkuvien viestien tulvassa. Ajattelumallia kannattaa kääntää yhä enemmän keskustelujen seurantaan ja järjestön nimissä tehtyyn keskusteluihin osallistumiseen.

Ihmiset puhuvat sosiaalisen median kanavilla sanoin, kuvin ja videoin asioista, jotka liittyvät jokaisen järjestön toimintaan. Organisaatiot, jotka onnistuvat löytämään nämä keskustelut sekä osallistuvat niihin, ovat vahvoilla. Keskustelujen seuranta onkin syytä liittää osaksi järjestön sosiaalisen median käyttöä.

Seuranta onnistuu hyvinkin yksinkertaisilla tavoilla, kun ensin tiedetään mihin aihepiireihin liittyvää keskustelua halutaan seurata. Aihetunnisteiden eli #-merkillä varustetuilla sanoilla tehtyjen hakujen avulla esimerkiksi Twitterissä tai Instagramissa voi löytää hyvinkin mehukkaita, järjestön asioita koskettavia ajankohtaisia keskusteluja tai päivityksiä.

Näihin keskusteluihin osallistuminen järjestön toimesta voi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että järjestö tykkää, jakaa tai kommentoi seurannan avulla löytämiään keskusteluja. Näin järjestö tuo itsensä asioista jo kiinnostuneiden ihmisten tietoisuuteen ja voi myös kätevästi tuoda oman kantansa keskustelluista aiheista esiin.

Kokonaisuudessaan onnistunut sosiaalisen median käyttö koostuu seuraavista asioista:
  1. Suunnittelun ja jatkuvan kehittämisen kautta valikoiduilla kanavilla toimiminen.
  2. Kohderyhmiä kiinnostavien ja hyödyllisten sisältöjen tuottaminen omille sosiaalisen median kanaville.
  3. Näillä kanavilla alkavaan keskusteluun osallistuminen.
  4. Järjestöä ja sen ajamia asioita koskevien keskustelujen aktiivinen seuranta.
  5. Osallistuminen löydettyihin keskusteluihin tykkäämällä, jakamalla tai kommentoimalla.
  6. Saavutusten mittaaminen, analysointi ja jatkuva kehittäminen.
Piritta Seppälä
sosiaalisen median asiantuntija
Viestintä-Piritta
www.viestintapiritta.fi

kuuntele keskustele 170pUutuuskirja Kuuntele ja keskustele - Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa

Kansalaisfoorumin kustantamassa ja Piritta Seppälän kirjoittamassa järjestöille suunnatussa uutuusteoksessa ”Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa” perehdytään sosiaalisen median käytön kehittämiseen ja tekemiseen. Käytännön järjestöesimerkit antavat malleja oman järjestön sosiaalisen median tehokkaalle ja tavoitteelliselle käytölle.

Kirjassa perehdytään myös järjestön toimijoiden omaan some-viestintään, työnjakoon ja ajankäyttöratkaisuihin sekä sosiaalisen median tuomiseen osaksi kaikkea järjestön tekemää viestintää, toimintaa ja markkinointia.

Kirja on tilattavissa verkosta Kansalaisfoorumin sivuilta 27 euron hintaan.



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje