Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä aiemmin julkaistut artikkelit


Arkisto

8.5.2012 10.38

Markkinoita löytyy innovaatioilla

Aaro Harju

verkkolehti toukokuu12
Yllättävä tieto voi johtaa uudenlaiseen toimintaan.
Järjestöt toimivat markkinoilla, joilla voi tyydyttää kysyntää. Jos järjestöt eivät sitä tee, yritykset tekevät. Aina joku täyttää tyhjiön ja vastaa kysyntää. Viime vuosina näin on käynyt, kun yritykset ovat tunkeutuneet niille pelikentille, joita järjestöt on perinteisesti hallinneet ja joissa ne voisivat olla edelleen suvereeneja toimijoita.
Strategiajohtaja Risto Heikkinen Darwin Oy:stä innosti meitä järjestötoimijoita Kansalaistoimijoiden aamiaistapaamisessa miettimään asiakasarvoa, meidän kielellämme jäsen- ja toimija-arvoa. Tätä sopiikin miettiä, koska kilpailutilanne on muuttunut merkittävästi siinä kentässä, jossa myös järjestöt toimivat. Itsestään selviä markkinoita meille ei enää ole, tai jos on, markkinat eivät täyty automaattisesti meidän tekemisestämme. Yritystoimintaa alkaa olla jo lähes kaikilla niillä aloilla, joilla järjestöt toimivat.

Vaikka itse olen korostanut järjestötoiminnan omaa logiikkaa ja yritystoiminnan käytänteiden apinoinnin välttämistä, liike-elämän kokemuksista kannattaa oppia. Tämä oli Risto Heikkisenkin viesti. Hyviä kokemuksia kannattaa hyödyntää ja soveltaa järjestöllisellä tavalla järjestöllisessä kontekstissa.

Menestys ei synny itsestään, se pitää tehdä. Fiksut ratkaisut vaativat huolellista pohjatyötä, tiedon keräämistä, sen analysointia ja sovittamista ajateltuun asiaan tai tuotteeseen. Tässä suhteessa järjestöt ovat valovuoden päässä yrityksistä. Toimintaa tehdään liikaa mutu-tuntumalla tai vanhaan ja koeteltuun luottaen tai pääkonttorin tuumatalkoiden perusteella. Jäsenten, toimijoiden, vapaaehtoisten ja tilaisuuksiin/tapahtumiin osallistujien odotusten ja tarpeiden huolellinen selvittäminen jää tekemättä.

Risto Heikkinen puhui kiinnostavasti yllätyksellisen elementin löytämisestä. Jäseniltä ei pitäisi kysyä itsestään selvyyksiä ja hakea toivottuja vastauksia, vaan uutta, oivaltavaa ja yllättävää. Tästä voisi jatkaa ajatuksen kehittämistä niin, että toiminnankaan ei kannattaisi olla aina ennalta arvattavaa, tavallista ja varman päälle laskettua, vaan siinä voisi olla uusia ulottuvuuksia, yllättäviä avauksia. Näin se kiinnostaisi jäseniä ja yleisöä uudella tavalla ja nostaisi järjestöä esiin havahduttavalla tavalla.

Ihmisillä on järjestötoiminnan suhteen paljon latentteja toiveita, joita me emme tiedä emmekä tunnista. Näitä kannattaisi selvittää yksin ja yhdessä. Markkinoita järjestötoiminnalle on takuuvarmasti nykyisten toimintakenttien ja toiminnan muotojen ulkopuolella, jos vain keksisimme ne ja täyttäisimme ne laadukkaalla tarjonnalla. Yritystoiminnan menestys järjestötoiminnan perinteisesti hallitsemilla kentillä osoittaa tämän. Mutta markkinat eivät ole vielä täynnä. Uutta löytyy, jos vain pidämme mielen, silmät ja korvat avoinna ja jos meillä on reagointikykyä ja uskallusta toteuttaa ajatuksiamme.

Heikkisen mukaan uuden löytäminen vaatii elämistä ihmisten arjessa. Mehän elämme siellä! Siksi meillä pitäisi olla yrityksiä paremmat mahdollisuudet tyydyttää ihmisten näkyviä ja latentteja tarpeita ja vastata heidän unelmiinsa.

Meidän järjestötoimijoiden olisi hyvä esittää aika ajoin itsellemme perustavaa laatua oleva kysymys: perustettaisiinko järjestö tänä päivänä, jos sitä ei olisi perustettu vuosikymmeniä sitten? Jos vastaus on, että todennäköisesti ei, kannattaa miettiä toiminnan uudelleen suuntaamista tai lakkautusilmoituksen lähettämistä rekisteriviranomaiselle. Jos vastaus on kyllä, kysymystä kannattaa jatkaa: tuottaako se tänä päivänä sellaista arvoa jäsenille, toimijoille, tukijoille ja vapaaehtoisille, että nykyisen kaltainen toiminta on perusteltua. Jos vastaus on edelleen kyllä, on hyvä katsoa tulevaan: vieläkö arvoa syntyy näillä perusprinsiipeillä jatkossakin. Jos vastaus on edelleen kyllä, onnittelen teitä; olette hyvällä tiellä menestykseen myös tulevaisuudessa. Jos vastaus on ei, on hyvä käynnistää pikaisesti huolellinen strategiaprosessi. Siinä ei kannata tyytyä varovaisiin tarkistuksiin vaan etsiä aidosti uutta, nykyisiä ja tulevia jäseniä inspiroivaa, rahoittajia innoittavaa ja suurta yleisöä havahduttavaa toimintaa ja tekemisen tapoja. Näin järjestö on elinkelpoinen kiristyvillä markkinoilla myös tulevina vuosikymmeninä.

Aaro Harju verkkolehtiAaro Harju

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje