Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä aiemmin julkaistut artikkelit


Arkisto

19.1.2015 15.19

Järjestötoiminnan keskeiset kehittämiskysymykset

verkkolehti tammikuu 2015
Jäsenistöä voi kyselyn mukaan motivoida parhaiten tarjoamalla mielekkäitä osallistumisen ja vaikuttamisen paikkoja.
Kansalaisfoorumi toteutti verkkokyselyn järjestöjen työntekijöille vuoden 2014 lopulla. Kyselyssä kartoitettiin työntekijöiden ajatuksia järjestötoiminnan keskeisistä kehittämiskysymyksistä. Kyselyyn vastasi 80 henkilöä eri järjestökentiltä.
Vastaajien mukaan aktiivinen jäsenistö (57/80) on tärkein järjestön menestymiseen vaikuttava tekijä. Toiseksi tärkeimmäksi tekijäksi nostettiin osaava järjestöjohto (16/80).

Strategian suurin merkitys on järjestölle siinä, että se asettaa tavoitteet ja vision (35/80), määrittää toiminnan painopisteet (31/80) ja kirkastaa järjestön mission (12/80). Strategian tärkein tehtävä on työntekijöiden mielestä järjestön toiminnan suunnan määrittäminen.

Järjestön johdon merkitys on suurin taasen käytännön toiminnan johtamisessa (29/80) sekä jäsenistön ja henkilöstön motivoinnissa (28/80). Kauas taakse jäävät strategian laadinta (12/80) ja toiminnan suunnittelu (8/80).

Jäsenistöä voi kyselyn mukaan motivoida parhaiten tarjoamalla mielekkäitä osallistumisen ja vaikuttamisen paikkoja (62/80). Tämän kysymyksen kohdalla vastaajat olivat poikkeuksellisen yksimielisiä. Strategiat, kouluttamiset ja toiminnan uudistaminen eivät vastaajien mielestä saa perimmältään jäsenistöä liikkeelle.

Ihmisten saaminen mukaan luottamustehtäviin on osoittautunut entistä haastavammaksi. Parhaat keinot ovat vastaajien mielestä hyvän toiminnan tekeminen (31/80), luottamushenkilöiden kouluttaminen ja tukeminen (21/80) sekä vallan ja vastuun antaminen luottamushenkilöille (19/80). Avovastauksissa (5/80) nostettiin esille lisäksi ihmisten sitouttaminen sekä hallintorutiinien järkeistäminen.

Paikallisyhdistyksen johtokunnan tärkein tehtävä on käytännön toiminnan organisoiminen (46/80). Jäsenistön motivoiminen ja kannustaminen (18/80), toiminnan suunnittelu (10/80) ja varainhankinta (2/80) koettiin vähemmän tärkeiksi.

Järjestön sisäistä yhtenäisyyttä voi kyselyn mukaan tukea parhaiten tapaamisilla ja tapahtumilla (27/80), osallistavilla hallinto- ja toimintakäytännöillä (23/80), koulutuksella ja ohjauksella (13/80) sekä sisäisellä viestinnällä (10/80). Vastaukset hajaantuivat paljon, mikä osoittaa sen, että jäsenistön huoltaminen vaatii monenlaisia keinoja. Keskeistä on kuitenkin ihmisten kohtaaminen ja kohtaannuttaminen.

Vastaajat uskovat toiminnan tuottoihin (38/80) järjestön varainhankinnassa, myös tulevaisuudessa (43/80). Jäsenmaksut (17/80) ja yritysyhteistyö (7/80) nähtiin paljon vaatimattomammiksi keinoiksi. Avovastauksissa (16/80) korostettiin moninaisten varainhankintakeinojen välttämättömyyttä. Tulevaisuudessa yritysyhteistyön merkityksen (22/80) arveltiin lisääntyvän.

Järjestön ulkoisessa viestinnässä ja toiminnan markkinoinnissa vaikuttavimmaksi keinoksi nähtiin työntekijöiden markkinointihenkisyys ja -osaaminen (46/80). Markkinoinnista vastaavien työntekijöiden palkkaamisen (14/80) tehoon ei uskottu, ehkä siksi, että monikaan järjestö ei pysty ko. työntekijöitä palkkaamaan.

Järjestön sisäisessä viestinnässä ja tiedonkulussa tarvitaan kyselyn mukaan ensisijaisesti lisää työntekijöiden viestintäosaamista (31/80) ja työntekijöiden tietoisuutta siitä, mistä asioista pitäisi välittää tietoa muille (28/80). Vastaavat tukeutuvat järjestön työntekijöihin sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä, mikä onkin kestävin tapa ratkaista asia.

Sosiaalisen median nähtiin palvelevan järjestöä ennen muuta vuorovaikutuksen ylläpitämisessä jäsenistön kesken (24/80), ulkoisessa tiedottamisessa (21/80) ja julkikuvan luomisessa (21/80). Moni (9/80) oli sitä mieltä, että sosiaalista mediaa voi hyödyntää nykyään moniin tarkoituksiin.

Kyselyn vastaukset analysoi Aaro Harju

Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kaksi Piritta Seppälän Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa -kirjaa. Kirjan saavat Aake Huurresalo Suomen Vapaakirkosta ja Tuija Seppänen Keski-Suomen sosiaaliturvayhdistyksestä. Onnittelut voittajille!

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje