Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä aiemmin julkaistut artikkelit


Arkisto

9.4.2015 12.05

Hyvin toimiva työyhteisö ja vuorovaikutus

Hellevi Kojo

verkkolehti huhtikuu 2014 kommunikaatio
Toimiva vuorovaikutus vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ihmisten kykyä mukautua muutoksiin.
Viestintä epäonnistuu aina…
paitsi poikkeustapauksessa.

Onnistuneen viestinnän esteinä ovat omat olettamukset ja tulkinnat sekä tiedostamattomat motiivit. Siinä huonot uutiset. Onneksi tietoisuutta itsestä ja oman puheen ja käyttäytymisen vaikutuksesta voi kehittää samoin kuin vuorovaikutustaitoja. Eettinen näkökulma voi myös tuoda lohtua: miten voin auttaa sinua onnistumaan?
Työhyvinvoinnin, tehokkuuden ja työssä onnistumisen edellytyksinä ovat vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteiden laatu. Yhteisöjen rakentamis- ja kehittämistyössäni kohtaan näihin liittyviä kysymyksiä jatkuvasti. Työyhteisössä on huomattavan paljon suurempi vaikutus sillä, miten prosessit, vuorovaikutus ja vuorovaikutussuhteet toimivat kuin millaiset ovat yksittäisen työntekijän taidot. Työhyvinvoinnin parantamiseen päästään vain ja ainoastaan tutkimalla ja kehittämällä työyhteisön vuorovaikutusta ja vuorovaikutussuhteita.

Työilmapiiri luodaan yhdessä

Postmodernin tiedonkäsityksen mukaan tieto on puhujaan sidottua ja näin havainnot ovat aina sosiaalisissa tilanteissa syntyviä. Aiemmin vuorovaikutuksen tavoitteena oli viestin selkeys ja ymmärrettävyys. Nyt tavoite on se, mitä ja miten vuorovaikutusta rakennetaan yhdessä ja miten luodaan yhteistä ymmärrystä. Miten minä luon ja ylläpidän vuorovaikutussuhteita, jotka vahvistavat luottamusta ja turvallisuutta? Jokaisella meistä on vastuu siitä, millaiseksi työyhteisön ilmapiiri muotoutuu. Meillä kaikilla on vastuu työyhteisön hyvinvoinnista, halusimme tai emme.

Yhtä monta totuutta kuin ihmistäkin

Toimivan vuorovaikutuksen lähtökohtina ovat seuraavat ajatukset:
  • Työyhteisön arjen todellisuus syntyy ihmisten välisissä kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa.
  • Jokaisella meistä on oma totuutemme ja tarinamme. Yhteiselle kartalle pääseminen on välttämätöntä työyhteisössä. Sen vuoksi on tärkeää saada moniäänisyyttä kuuluville, jotta voidaan hyödyntää kaikkien osaamista ja kokemusta ja tehdä viisaita valintoja.
  • Olennaista ei ole se, mitä sanot, vaan miten muut sen tulkitsevat. Merkitys asioille syntyy siitä, miten muut reagoivat viestiin.
  • Viestinnässä on olemassa aina kaksi ulottuvuutta: asia/sisältö ja vuorovaikutussuhde. Ei ole yhtä ilman toista. Vuorovaikutussuhteen laatu määrittää viestin sisältöä. Tähän liittyy myös ajatus siitä, että olemme eri ihmisiä eri suhteissa.
Toimiva vuorovaikutus työyhteisössä vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ihmisten kykyä mukautua muutoksiin. Lisäksi se vähentää sisäisiä jännitteitä ihmisten välillä. Samalla syntyy samansuuntaisia tavoitteita eri puolilla yhteisöä.

Matkalle voi ottaa hyviä kysymyksiä evääksi: Mitä yhteistyösuhdetta voin parantaa? Miten minä toimin tässä yhteisössä niin, etten ainakaan lisää oletuksia ja jännitteitä? Mistä puhuisin, jos puhuisin oikeasti tärkeästä asiasta? Miten minä voin auttaa sinua onnistumaan?

Hellevi Kojo
YTM, organisaatiokonsultti, coach

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje