Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä aiemmin julkaistut artikkelit


Arkisto

2.9.2015 14.00

Arvopohjainen palvelutuotanto?

Susanna Lohiniemi

verkkolehti_huomioita_syyskuu_2015
Entä jos maksava asiakas haluaakin eri asioita kuin palvelua käyttävä asiakas?
Järjestöt ovat yhteiskunnan suuri palveluiden tuottaja. Ne tuottavat suuren mittaluokan palveluita kuten hoivapalvelua ja kertaluokaltaan pienempää palvelua kuten koulujen iltapäiväkerhoja tai muuta pienimuotoista palvelua ja kaikkea siltä väliltä. Palvelutuotanto toimii monelle yhdistykselle kahdessa roolissa: Yhtäältä se tuo yhdistykselle tuloja joilla toimintaa voidaan pyörittää ja kehittää, toisaalta se vie eteenpäin yhdistyksen näkemystä ja aatetta, arvoja.

 

Arvot kertovat organisaatiosta sen, miten se tehtäväänsä hoitaa. Arvot läpäisevät kaiken toiminnan, eikä niistä tingitä perustehtävän siitä kärsimättä.

 

Järjestöt osallistuvat palveluntuottajina hankintalain mukaisiin kilpailutuksiin ja erilaisiin neuvottelumenettelyihin, joiden reunaehdot on ennalta tiukasti rajattu. Kilpailutuksessa palveluiden ostaja määrittää ennakkoon, mitä se haluaa ostaa ja miten se painottaa hintaa ja laatua. Asiakkaalla on toinen rooli kuin tavanomaisessa kaupassa: Maksava asiakas onkin toinen asiakas, kuin se joka palvelua käyttää. Perusajattelu palveluiden tuotannossa on, että asiakkaan tarpeet tulee tyydyttää. – Entä jos maksava asiakas haluaakin eri asioita kuin palvelua käyttävä asiakas? Entä jos maksava asiakas ei olekaan valmis kustantamaan käyttäjäasiakkaalle tämän tarvitsemaa ja haluamaa palvelua? Usein näin tapahtuu.

 

Järjestöt tarjoavat pääasiassa niitä palveluita, joita sen oma jäsenistö tai kohderyhmä tarvitsee. Asiakkaan tarpeet tunnetaan perin pohjin, ovathan ne usein se syy, miksi järjestö on olemassa. Palveluiden laadun ja kehittämisen avulla voidaan myös viedä järjestön sanomaa eteenpäin: Tämä asia pitää tehdä näin, jotta asiakkaalla on hyvä olla.

 

Moni järjestö kamppailee maksaja-asiakkaiden tahdon ja omien arvojensa ristiaallokossa. Maailmaa pitää muuttaa, mutta palveluiden pitää myös mennä kaupaksi, jotta toiminnan rahoituspohja säilyy ja sitä kautta mahdollisuus maailman muuttamiseen. Onko järjestöllä mahdollisuutta kieltäytyä tuottamasta palvelua, vaikka se ei täysin vastaisikaan sen arvoja? Jos entinen vakiintunut palvelumalli on tullut tiensä päähän? Mitä pitää tehdä, jos järjestössä kehittynyt uusi ajattelu ehdottaa kokonaan toisenlaista lähestymistapaa käyttäjäasiakkaan palveluihin kuin mikä menee kaupaksi? Miten luodaan kysyntä ja markkinat uudentyyppiselle palvelulle kun kukaan ei sellaista kilpailuta tai hanki?

 

On vain yritettävä ja tehtävä uusi strategia ja runsaasti jalkatyötä. Niin yrityksetkin tekevät. Jokaisen uuden tuotteen kehitystyössä ideasta markkinoille kysyntä luodaan itse. Maineen ja brändin hallinta on olennainen osa kysynnän luontia, eikä omista arvoista ja omaleimaisuudesta pidä tinkiä. Muutoin voi menettää sen mitä on.

 

Susanna_LohiniemiSusanna Lohiniemi, FM, eMBA

Hyvätaito Oy, www.hyvataito.fi

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje