Kansalaisyhteiskunnan verkkolehdessä aiemmin julkaistut artikkelit


Arkisto

4.6.2013 14.24

4H – pannukakusta palvelupötkylään

Seppo Hassinen

Seppo Hassinen
4H-järjestössä katsottiin tosiasioita silmiin kertoo Seppo Hassinen.
Aikoinaan uskottiin, että maapallo on litteä pannukakku, jolloin liian kauaksi uskaltautuva utelias seikkailija uhkaa suistua tyhjyyteen. Analogia ontuu tosi pahasti, mutta valtakunnallisten järjestöjen organisaatiot ja sitä kautta toimintatavat muistuttavat horisontaalista pannukakkua tai pikemminkin kerroskakkua. Tällainen toimintamalli saattaa jarruttaa uteliasta ja uutta ideoivaa toimintaa.

Todellinen menestystarina

Maaseudulta 85 vuotta sitten ponnistaneen 4H-nuorisotyön taival on ollut menestyksekäs. Nykyään myös vahvasti kaupungeissa vaikuttava 70 000 jäsentä omaava järjestö edistää nuorten elämänhallintaa, työelämävalmiuksia ja yrittäjyyttä ajanmukaisilla menetelmillä. Tällaista toimintaa tarvitaan myös tulevaisuudessa. Järjestössä on 250 paikallista yhdistystä, joiden tukena toimivat 14 maakunnallista piiriä ja 4H-liitto.

Entisillä eväillä ei pärjätä

Kolmeportainen organisaatio malli on toiminut tuloksellisesti. Yhteiskunta ja toimintaympäristö ovat kuitenkin jatkuvassa muutoksessa. Mm. henkilöstö-, talous-, ja hankeasioita koskeva legalisaatio lisää järjestön neuvonta- ja palvelujen vaativuutta ja tarvetta erikoistua. Uudet informaatiojärjestelmät mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen järjestön paikallisyhdistysten ja jopa henkilöjäsenten kanssa.

Piireistä ja liitosta koostuva tukiorganisaatiokokonaisuus pirstoo vähäiset resurssit liian hajalleen. Hallintoon kuluu resursseista liian suuri viipale. Toimintamalli ei edistä tasalaatuisten palvelujen tarjoamista yhdistyksille kaikkialla Suomessa. Organisaatiotasojen rajapinnoille tulee palvelutuotannossa epäjatkuvuuskohtia.

Tosiasiat, luottamus ja avoimuus

Elämässä on katsottava tosiasioita silmiin. Näin 4H-järjestössä tehtiin tunnistamalla edellä kiteytetyt muutokset. Järjestön sisäisessä työryhmässä keväällä 2012 pohdittiin, miten 4H-yhdistysten tarvitsemat palvelut (mm. nuorisotyön tuotekehitys, osaamisen kehittäminen, talous, viestintä, tietohallinto, hanketoiminta, henkilöstö- ja järjestöasiat) voidaan tuottaa mahdollisimman hyvin.

Yksimieliseksi johtopäätökseksi tuli, että ajattelua ja toimintaa tulee ruuvata 90o. Horisontaalinen pannukakkuajattelu tulee kääntää vertikaalisiksi palveluprosesseiksi. Tällaiset pohdinnat ovat hyvä kasvualusta ns. bullshit-bingon pelaamiselle, minkä vuoksi prosessin tilalle omaksuttiin (sisäisesti) palvelupötkylä-termi.

Asiat etenivätkin rapsakkaasti siten, että 4H-järjestön korkein päättävä elin edustajakokos muutti 26.5.2013 4H-liiton säännöt siten, että yhdistykset tulevat suoraan liiton jäseniksi. Piirit puretaan vuoden 2013 aikana, ja henkilöstö siirtyy ”uuden liiton” palvelukseen 1.1.2014.

Uudistuksen nopea ja kivuton eteneminen oli mahdollista järjestön sisäisen luottamuksen ansioista. Asiat valmisteltiin täysin avoimesti, jolloin niihin oli mahdollista ottaa kantaa ennen muodollisia päätöksiä.

Seppo Hassinen
Toimitusjohtaja
Suomen 4H-liitto

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje