Järjestötoiminnan tietopalvelu – Yhteiskunta

Kansalaisjärjestön yhteiskuntavastuu

Sari Kuvaja, 22.2.2011


*Artikkeli


Yhteiskuntavastuusta puhuttaessa viitataan yleensä yrityksiin. Niiden odotetaan kantavan vastuuta toimintansa taloudellisista, sosiaalisista ja ekologisista vaikutuksista yhteiskuntaan sekä ottavan huomioon sidosryhmiensä näkemykset ja odotukset toimintansa kehittämisessä ja johtamisessa. Yritystoimintaan on sisäänrakennettu odotukset taloudellisesta menestymisestä niin, että yritys voi lunastaa omistajilleen annetut voitontuottolupaukset. Nykyisin ajatellaan yleisesti, että kun yrityksen johtamisessa huomioidaan muidenkin sidosryhmien, kuten asiakkaiden, työntekijöiden ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden näkemykset, menestymisen edellytykset voidaan turvata omistajalähtöistä johtamista paremmin.

Vastuullisuuden vaatimukset koskevat kuitenkin kaikenlaisia organisaatioita. Esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriön esitteessä Vastuullisuuden tiennäyttäjät yrityksille (TEM 2009) muistutetaan, että ”kaikkien yhteiskunnan toimijoiden, niin yritysten, muiden työyhteisöjen kuin julkisen hallinnonkin on tärkeä kiinnittää huomiota kansalaisille, yrityksille ja koko yhteiskunnalle lisäarvoa tuottaviin vastuullisiin
toimintatapoihin.”

Vastuullisten toimintatapojen lisäksi on alettu puhua yritystoiminnan tarkoituksesta. Voidaan kysyä, mitä ja keiden tarpeita varten yritys on perustettu. Voiko mikä tahansa liiketoiminta olla eettisesti kestävää, kunhan noudatetaan lakeja ja normeja?

Näkemykseni mukaan yrityksen yhteiskuntavastuussa pitää pohtia myös yrityksen liikeideaa ja toiminta-ajatusta. Yrityksen pitää lunastaa olemassaolonsa oikeutus säännöllisesti. Maapalloa piinaavat sosiaaliset ja ekologiset ongelmat sekä taloudelliset haasteet ovat sitä luokkaa, että turhakkeita valmistavien yritysten alkaa olla vaikea perustella yhteiskunnallista tarpeellisuuttaan.

Kansalaisjärjestön yhteiskuntavastuussa toiminnan tarkoitus on vähintään yhtä tärkeässä roolissa kuin yritysten kohdalla. Mikä on se yhteiskunnallinen palvelutehtävä – markkinarako – jonka järjestö täyttää? Tätä peruskysymystä järjestössä on syytä tarkastella säännöllisesti ja niin, että tarkastelussa on mukana järjestöjohdon lisäksi laajasti järjestön työntekijöitä, vapaaehtoistoimijoita ja jäseniä. Lisäksi kannattaa kuunnella ulkoisten sidosryhmien näkemyksiä, sillä järjestöjenkin pitää toiminnassaan ottaa huomioon sidosryhmien näkemykset ja odotukset.

Perustehtävän lisäksi kansalaisjärjestön pitää kantaa vastuuta toimintansa taloudellisista, sosiaalisista ja ekologisista vaikutuksista. Sosiaaliseen vastuuseen kuuluvat muun muassa henkilöstön kehittäminen, koulutus ja hyvinvoinnista huolehtiminen. Vastuullisuutta ovat myös hyvä johtaminen ja ammattitaitoinen esimiestyöskentely.

Järjestötoiminnan luonteen vuoksi sosiaalinen vastuu pitää sisällään kuitenkin myös lukuisia yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön koordinoiman HyväSuomi2020-ohjelman ryhmätöistä yksi käsitteli yhteisvastuuta kansalaisjärjestötoiminnassa. Ryhmätöiden loppuraportin mukaan yhteiskuntavastuun kantaminen on määritelmällisesti osa kansalaisjärjestöjen toimintaa. Järjestöjen tavoitteena ei ole voiton tuottaminen jäsenilleen, vaan yhteisen hyvän tuottaminen. Raportin mukaan yhteiskuntavastuullisen kansalaisjärjestötoiminnan pitää toiminnassaan noudattaa ainakin seuraavia arvoja:

  • avoimuus ja hyvä hallinto
  • kansalaisten aktiivisuuden ja osallisuuden lisääminen
  • yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon tukeminen
  • yhteistyöhakuisuus
  • yhteisen arvopohjan vahvistaminen edistämällä huolenpitoa ja kaikkien kunnioitusta.

Järjestöjen vastuullisuudesta kiinnostuneiden kansalaisten tiedontarpeita palvelisi järjestöjen vielä nykyistäkin aktiivisempi ja avoimempi toiminnan ja talouden raportointi. Silloin jokainen kiinnostunut tarkkailija voisi itse arvioida esimerkiksi järjestön taloudenpidon ammattimaisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Järjestöjen kannattaisi myös kirjoittaa arvonsa ja toimintaperiaatteensa auki esimerkiksi verkkosivuillaan. Uskon, että jäseniä, järjestöjen yhteistyökumppaneita ja viranomaisia kiinnostaisi kuulla myös järjestöjen sidosryhmäsuhteista ja tavoista hoitaa niitä.




Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje