Järjestötoiminnan tietopalvelu – Sosiaalinen pääoma ja yhteisöllisyys


2. Minän ja sinän kohtaaminen

 

31.12.2004


Eero Voutilainen

 

"Ihmisen ikävä toisen luo"

 

- Aamuisella lenkkipolulla pyörällä vastaan tullut tuntematon ihminen tervehti kohteliaasti. Tästä ilahtuneena huudahdin takaisin hyvän huomenen toivotukset. Tuntui tosi hyvältä tulla huomatuksi.

 

- Ystävyys syntyy kohtaamisesta. On hetkiä, jolloin tunnemme voimakasta sympatiaa ja kiinnostusta, sukulaisuutta tiettyyn henkilöön. Ystävyys kehittyy peräkkäisten kohtaamisten kautta. Siksi ystävyyssuhteiden luomisessa kannattaa olla pitkäjänteinen ja kärsivällinen. Useimpien tuttaviemme kanssa emme koskaan astu ensimmäistä askelta ystävyyden tiellä. Meistä ei välttämättä tule niiden ihmisten ystäviä, joiden kanssa useimmiten olemme tekemisissä, eikä niidenkään, joille teemme vastavuoroisia palveluksia. Meillä voi olla erinomaisia naapuruussuhteita ja erinomaiset suhteet opiskelutovereihimme. Ne rikastuttavat elämäämme, vaikka näiden joukossa ei olisi yhtään sydänystävää.

 

- Ensivaikutelma on kohtaamisissa hankala asia. Voin saada jostain ihmisestä hänen ensiesiintymisensä ja käyttäytymisensä perusteella oudon ja pelottavan vaikutelman. Se voi säikäyttää ja provosoida minua niin, että saattaa mennä kauan ennen kuin pääsen tutustumaan tähän ihmiseen ihmisenä. Alan vältellä häntä, en kuuntele hänen puheitaan enkä edes halua tavata. Vähitellen olen oppinut, ettei minun tule lukkiutua kenestäkään saamaani ensivaikutelmaan.

 

- Yhdeksi vaikeudeksi koen vastakaiun puutteen. Minut ohitetaan kuin ilmaa vaan. Ja itse teen samoin. Vasta jälkeenpäin havahdun miten joku tulemalla viereeni tai tekemällä pienen kysymyksen kertoi halukkuudestaan lähestyä minua. Ihanteellista on se kun minun sanani herättävät vastakaikua toisessa persoonassa, kun keskustelu etenee, polveilee toistemme kuuntelemisesta toisillemme vastaamiseen.

 

- Emme ole aina kohtaamistuulella. Tämä minun tulisi itse muistaa silloin kun koen itse tulleeni hylätyksi tai tyrmätyksi. Tämän ei tarvitse tarkoittaa vähättelyä eikä minun siksi tulisi tehdä liian pikaisia johtopäätöksiä.

 

- Kohtaamista häiritsevä kiireisyys, toistemme ohi kulkeminen, kuuntelemattomuus, tarpeemme olla aina oikeassa ja hallita muita, tunnottomuutemme toisten tunteille ja toistemme arviointi heitä ja heidän elämänolosuhteitaan ollenkaan tuntematta, kaikki nämä ovat lisääntyneet yhtä salakavalasti kuin piittaamattomuus liikenteessä.

 

- Hyvä kohtaaminen ei synny itsestään. Pitää nähdä itse vaivaa ja pitää ottaa riskejä. Olen introvertti ihminen. Helpointa olisi, että vain istuisin yksikseni enkä tapaisi ketään. Vähitellen näivettyisin, syrjäytyisin enkä olisi osallisena mistään, en edes omasta puhumattakaan yhteisestä elämästä.

 

- Ei kaikkien tarvitse kaikista tykätä! Sen kun oppii ymmärtämään, huomaa että ihmisiä voi tulla luokse ihan odottamattomissa tilanteissa.

- Aidon kohtaamisen tunnusmerkit ovat yksinkertaiset: levollinen läsnäolo, kuuntelu sekä kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen. Toistemme kohtaaminen tapahtuu syvimmiltään pinnan alla, sydänten kesken, kokonaisvaltaisesti ja kaikin aistein.

 

Edellä lainaamani välähdykset olen poiminut ystävieni kanssa käymistäni keskusteluista, joissa jaoimme kokemuksiamme kohtaamisista. Totesimme kohtaamattomuuden olevan sirpaloituneen ja monikulttuuristuneen aikamme sitä luokkaa oleva sairaus, ettei sen vakavuutta ja salakavalaa vaikutusta riittävästi tunnisteta. Kohtaaminen on meidän ihmisten, yhteisöjemme ja koko yhteiskuntamme niin merkittävä elämänkysymys, että sen hyväksi on osattava kanavoida kansalaisten oma aktiivisuus ja yhteiskuntamme vaikuttajatahojen aito myötävoima!


Kohtaaminen minä-sinä suhteessa

 

"Sinä, joka olet lukinnut itsesi yhteiskunnan, valtion, kirkon, koulun, talouden, yleisen mielipiteen tai oman ylpeytesi rakentamaan selliin, sinä joka olet suostunut olemaan epäsuora epäsuorien keskellä, murra kuoresi, tule suoraksi; ihminen, suostu kohtaamaan toinen ihminen." Martin Buber

 

Martin Buberin kuvaus kohtaamisesta on puhuttelevan ytimekäs: Minä-Sinä suhde. Kun kaksi ihmistä suostuu aidosti minäksi ja lähestyvät toisiaan sinänä, he antavat kohtaamisen ihmeen tapahtua. Kohtaaminen ei ole suhde, vaan tapahtuma suhteen sisällä. Kohtaaminen on harvoin jokaisen suhteen päivittäinen tosiasia. Useimmista suhteista kohtaamisen todellisuus kuitenkin puuttuu kokonaan. Näin toteaa Ystävyyden Majatalon luoja Daniel Nylund, joka on paneutunut lähes elämäntehtävänään Bartin Buberin uraauurtaviin ajatuksiin ihmisten keskinäisestä kohtaamisesta. Tämän kolumnin jatko perustuu lähes kokonaan Danielin erinomaisiin kirjeisiin.

 

Kun minä kohtaan sinän, tässä ja nyt, ikuisuus on läsnä. Kohtaamisen hetkissä on jotain katoamatonta, se muistetaan. Kukaan ei voi kuitenkaan olla koko ajan minä-sinä suhteessa, pelkässä läsnäolossa. Välillä täytyy vetäytyä taaemmas ja tehdä sinästä se tai hän. Ajoittainen vetäytyminen tai eristäytyminen minä-se suhteeseen ei aiheita ongelmaa, jos olen valmis uudestaan minänä avautumaan suhteelle.

 

Jos kuitenkin jätän toiset vain tarkkailtaviksi tai hyväksikäytettäviksi objekteiksi, joihin olen yksinomaan esineellisessä minä-se suhteessa, teen suuren rikoksen elämää ja ihmisyyttä vastaan. Minä-se-suhteessa minä tarkoittaa itsekeskeisyyttä. Kohtaamaton ihminen syrjäytyy elämästä, hän lakkaa olemasta. Ihmisenä nähty ja kohdattu puolestaan kukoistaa, on motivoitunut ja jaksaa muilta voimaa saaden. Kohtaamiseen liittyy aina eettinen vastuu. Aidossa minä-sinä -suhteessa toinen on toiselle vastuullinen toinen eli toinen minä, ei siis pelkkä se.

 

"Joka ei ole läsnä, ei huomaa läsnäoloa." toteaa Martin Buber.

 

Kohtaamista ei voi tehdä ja suorittaa. Sitä ei voi pakottaa esille eikä millään menetelmällä saada aikaan. Ei ole kysymys tekniikasta. Kohtaaminen ei ole tieto-taito-tuote, vaan nöyrtymisen ja suostumisen hedelmä. Elämä itse huolehtii kohtaamisen menetelmistä, kunhan vain suostumme sen oppilaiksi. Kohtaamisen jälkeen tiedän sydämessäni, että olen saanut suuren lahjan. Olen tosin itsekin suostunut olemaan toiselle lahja, avautumalla ja jakamalla, mutta ei sekään välttämättä tuota molemminpuolista kohtaamista. Siksi en voi kiittää vain itseäni.

 

Arkihan on täynnä epäkohtaamisia, ohituksia, joissa emme ole läsnä itsellemme tai toiselle. Totena olemisen ja toisen kohtaamisen esimakuun on mahdollista päästä vaikka kaupan kassajonossa tai bussiin noustessa.

 

Valekohtaaminen

 

Kohtaaminen on elämän kohtu. Tälle kohdulle löytyy monta keinotekoista kopiota, jotka eivät pysty kantamaan elämää sisällään. Hyvän kommunikaatiotekniikan opiskellut ihminen "minä-viesteineen" ja "ymmärtämispalautteineen" on kurjin mahdollinen kumppani, jos hän valjastaa hienon taitonsa yritykseen muuttaa sinut.

 

Kiihkeiden pyrkimysten kulttuurissa elämän pyhimmätkin todellisuudet vääristetään vallan välineiksi. Tajuttuaan yksinäisten ihmisten kohtaamisnälän poliitikot, uskonnolliset johtajat, elämysten markkinoijat ja monet muut "kohtauttajat" opettelevat kohtaamisen tekniikoita, suoraa silmiin katsomista, hetken kuuntelemista ja kohderyhmän kaltaiseksi pukeutumista, joilla luodaan kohtaamisen illuusioita ihmisille, jotka ovat vieraantuneet kohtaamisen todellisuudesta.

 

Epäkohtaamisen kulttuuri on image-konsulttien kulta-aikaa. Vaikka ei oikeasti kohdata, pitää ainakin jättää kohtaamisen vaikutelma, tuttavallisuuden tuntu. Kaikki piilotetut vaikuttamisyritykset, valtapyrkimykset ja toisen muuttamisen päämäärät karkottavat kohtaamisen hengen. Ne ovat kohtaamisiksi naamioituja kohtelemisyrityksiä.

 

Muuttava kohtaaminen

 

Jokainen elämänmuutos alkaa kohtaamisesta. Se mitä tai ketä suostumme kohtaamaan ja millä tavalla, ratkaisee muutosprosessin käyntiinlähdön.

 

Ainoa tapa pysyä muuttumattomana on olla kohtaamatta. Valitettavasti sekään ei ole mahdotonta - ainakaan tässä elämässä. Jotkut eivät suostu kohtaamaan mitään tai ketään. He vain kohtelevat ja käsittelevät itseään ja muita. Tekevätkö he sen hyvin vai huonosti, sillä ei ole paljon merkitystä. Ihmisyyden tosi olemus jää kuitenkin sen alle.

 

Ei ole viisasta eristää itseään pyhiltä ja pahoilta yllätyksiltä. Vain ne käynnistävät muutosprosessin ja pitävät sen liikkeessä. Jos suhde itseen tai toiseen ei ole jatkuvassa muutoksessa, rehellinen kohtaaminen on loppunut. Suhde on kuollut.

 

Muutokselle antautuminen on suostumista uuteen tutustumiseen vanhojen kuvien taakse. On antauduttava olemaan yllätys sekä itselle että toiselle. On annettava toisenkin yllättää sekä itsensä että minut. Carpe diem - tartu tähän hetkeen!

 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje