Järjestötoiminnan tietopalvelu – Sosiaalinen media ja internet


Verkkoon verkostoitumaan

Piritta Seppälä, sosiaalisen median kouluttaja ja konsultti, 29.6.2010


*Artikkeli 


Tänä päivänä on miltei mahdotonta välttyä kuulemasta puhuttavan sosiaalisesta mediasta. Helsingin Sanomat kirjoittaa erikoisista ilmiöistä: jyväskyläläinen yrittäjä nukkuu teltassa kauppakeskuksen katolla kuukauden ja toinen ajaa minikaivurilla Hangosta Kuusamoon. Valtakunnalliset uutiskanavat raportoivat poliitikkojen tappouhkauksista, jotka ovat levinneet voimakkaasti verkossa. Iltapäivälehdet uutisoivat nettisivuillaan, kuinka uusimaalaisella yläasteella on ollut verkossa suunniteltu ruokasota.


Kaikkia näitä asioita yhdistää Facebook, yhteisöllisen median palvelu, jota Suomessa käyttää jo yli 1 700 000 ihmistä. Tämä saattaa olla yksi syy siihen, että usein kuulee puhuttavan sosiaalisesta mediasta kuin se olisi yhtä kuin Facebook. Todellisuus on toinen. Internet on täynnä erilaisia sosiaaliseen mediaan luettavia palveluja. On mikroblogeja, kuten Twitter ja Qaiku, yhteistyöpalveluja kuten Wikipedia, linkkien ja uutisten jakoon käytettyjä palveluja kuten Del.icio.us ja Digg sekä virtuaalimaailmoja kuten Habbo Hotel ja Second Life.


Kuten alun esimerkeissä, on kaikissa yllä mainituissa palveluissa kyse verkostoitumisesta. Sosiaalinen media kaikkine tuhansine erilaisine palveluineen ei perustu sen kummempaan asiaan kuin yhteen ihmisten perustarpeista: haluun olla yhteydessä toiseen ihmiseen. Internet on vain mahdollistanut tämän eri tavalla kuin aiemmin. Facebookin kaltaisen, ympäri maailmaa suositun palvelun avulla yhteydenpito vuosienkin takaisiin ja jo kauan sitten kadotettuihin ystäviin on mahdollista. Ja mikä parasta, se tapahtuu nopeasti: tänään, tässä ja nyt.


Sosiaalisen median käytön muuttuessa osaksi yhä useamman ihmisen arkea, ovat myös järjestöt, yritykset ja muut organisaatiot heränneet pohtimaan, mitä ilmiön kanssa tulisi tehdä. Sillä yksi asia on varmaa: ohimenevä ilmiö sosiaalinen media ei ole. Jos Facebook tulevaisuudessa kaatuisikin yksityisyysasetustensa mahdottomuuteen, tulee tilalle jokin toinen yhtä suosittu palvelu. Tilannetta voidaan hyvin verrata aikaan, jolloin sähköposti yleistyi: tuolloin varmasti pohdittiin ”ilmiön” menevän ohi parissa vuodessa, mutta tänään sähköposti on kuitenkin osa jokapäiväistä elämäämme.


Järjestöille sosiaalinen media tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia viestiä, toimia, jakaa tietoa tai esimerkiksi etsiä järjestön edustamista asioista kiinnostuneita ihmisiä mukaan toimintaan. Ennen kuin sosiaaliseen mediaan kuitenkaan suin päin sukelletaan, on syytä perehtyä sen mahdollisuuksiin osana organisaation kokonaisviestintää ja -strategiaa. Myös työntekijäresurssit tulee huomioida: mitä”vanhaa” toimintaa jätetään pois, että uutta saadaan mahtumaan tilalle.


Kansainvälisesti tunnettu puhuja David Meermann Scott on määritellyt sosiaalisen median seuraavasti: ”Sosiaalinen media on väline ideoiden, ajatusten ja suhteiden jakamiseen verkossa. Sosiaalinen media on erilainen kuin vanha media juuri siksi, että siellä kuka tahansa voi julkaista, kommentoida ja muokata sisältöä. Sosiaalinen media voi olla tekstiä, kuvia, videota tai ääntä.” Tämän ymmärtäminen on lähtökohta organisaation alkaessa suunnitella, miten näkyä verkon eri kanavilla. Kyse on avoimesta keskustelusta eri palvelujen käyttäjien kanssa, verkostoitumisesta ja ajankohtaisesta sekä nopeasta toiminnasta, joka tavalla tai toisella rikastuttaa käyttäjiensä arkea.


Organisaation oman ryhmän tai fanisivun perustaminen Facebookiin ei ole vastaus sosiaaliseen mediaan menoon. Lähtökohdaksi suunnittelussa tulisi ottaa se lisäarvo, mitä kukin järjestö voi kohderyhmälleen tuottaa.


Lupaako kohderyhmälleen ympäristötekoja, luoko verkostolleen paikan, jossa on mahdollista vaikuttaa päätöksenteon alla olevien asioiden käsittelyyn tai kokoaako yhteen ihmisiä, jotka haluavat ensimmäisinä tietää, mitä järjestö suunnittelee tulevaksi vuodeksi? Kaikessa tässä on kyse siitä, että ihmiset pääsevät yhdessä tekemään, keskustelemaan ja olemaan osa jotakin suurempaa heidän ajatusmaailmaansa lähellä olevaa kokonaisuutta.


Miten siis alkuun?

  1. Tutustu eri sosiaalisen median palveluihin ja niiden toimintaan.
  2. Seuraa, mitä verkon eri kanavilla tapahtuu ja mistä kulloinkin puhutaan.
  3. Muista, että kaikessa ei tarvitse olla mukana.
  4. Pohdi, mikä tapa ja kanava palvelisi organisaatiotasi parhaiten.
  5. Suunnittele, resursoi, aseta tavoitteita ja aikatauluta.
  6. Lähde liikkeelle pienin askelin ja kokeile muutamaa palvelua ja toimintatapaa kerrallaan.
  7. Liitä sosiaalinen media pikku hiljaa osaksi koko organisaation strategiaa ja viestintäsuunnitelmaa.




Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje