Järjestötoiminnan tietopalvelu - Sosiaalinen media ja internet


Suhde

Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää


Christina Forsgård ja Juha Frey
Infor oy 2010. ISBN 978-952-5928-00-6

*Seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Tuuli Liski

Yhteisöllisen median merkityksen kasvu heijastuu myös markkinointiin ja markkinointiviestintään. Christina Forsgårdin ja Juha Freyn teos ”Suhde” esittelee tähän muutokseen liittyviä sääntöjä, toimintamalleja ja mittareita. Heidän mukaansa yhteisöllisen median mukanaan tuoma muutos vaatii organisaatioilta uudenlaista lähestymistapaa, jonka keskiössä ovat seuraajien löytäminen, vuoropuhelu ja vaikuttaminen pitkäjänteisen suhdetoiminnan kautta.

Suhteiden solmimisen tärkeys on Forsgårdin ja Freyn teoksen tärkeimpiä teemoja. Heidän mukaansa yhteisöllisen median merkityksen kasvun myötä myös organisaatioiden asiakassuhteet kaipaavat päivitystä. Massoille suunnatun mainonnan sijaan asiakkaat kaipaavat henkilökohtaisempaa palvelua ja kuuntelemista ja tähän yhteisöllinen media tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden.

Yhteisöllinen media antaa organisaatioille mahdollisuuden seurata kiinnostavia ihmisiä ja ajankohtaisia aiheita. Tieto yleisisistä kiinnostuksen kohteista helpottaa kontaktin luomista asiakkaisiin. Forsgård ja Frey korostavatkin, että markkinoinnin tulisi suuntautua ihmisten kiinnostuksen kohteiden mukaan, ei demografisten tietojen pohjalta.

Teos ei esittele yksittäisiä yhteisöllisen median palveluita vaan pyrkii rohkaisemaan organisaatioita käyttämään ja valitsemaan itselleen parhaiten sopivat palvelut. Ohjekirjamaisen käyttöönotto-opastuksen sijaan teos sisältää kattavan esityksen yhteisöllisen median tarjoamista mahdollisuuksista ja riskinpaikoista. Teos esittelee myös tilanteita joissa vääränlainen viestintä on vahingoittanut organisaation mainetta.

Tarkoituksena ei kuitenkaan ole pelotteleminen vaan lukijan ohjaaminen suunnittelemaan omaa toimintaansa verkossa jo ennen sen aloittamista. Forsgård ja Frey korostavat suunnitelmallisuuden ja tavoitteiden asettamisen merkitystä. He myös rohkaisevat organisaatioita kuuntelemaan ja kommentoimaan sosiaalisessa mediassa sekä erityisesti tuottamaan sisältöä, joka vetoaa omaan asiakaskuntaan.

Teos voi toimia organisaatioissa hyvänä keskustelun avaajana ennen oman verkkomarkkinointisuunnitelman luomista. Keskustelunaiheiden lisäksi se tarjoaa hyödyllistä tietoa ja ohjeita muun muassa yksityisyyden rajoista, edustavuudesta, tuloksellisuuden mittaamisesta ja oman maineen edistämisestä.

Kyseessä on kompakti ohjeistus siihen miten yhteisöllistä mediaa voi hyödyntää asiakassuhteiden luomisessa ja hoitamisessa. Teoksen tarkoitus on rohkaista organisaatioita lähtemään mukaan yhteisölliseen viestintään ja saamaan siitä irti paras mahdollinen hyöty.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje