Järjestötoiminnan tietopalvelu – Sosiaalinen media ja internet


Digitaalinen jalanjälki


Antti Isokangas ja Riku Vassinen.
Talentum 2010. ISBN 978-952-14-1511-1

*Seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Tuuli Liski

Sosiaalisen median kasvu on muuttanut merkittävästi markkinointia. Antti Isokankaan ja Riku Vassisen teos ”Digitaalinen jalanjälki” ohjaa lukijaa tämän muutoksen hyväksymiseen ja tulokselliseen hyödyntämiseen.

Teoksessa korostetaan erityisesti sisällöntuotannon merkitystä. Sisältömarkkinointi on kohderyhmälle relevantin sisällön säännöllistä ja systemaattista luomista. Isokankaan ja Vassisen mukaan pelkkä läsnäolo sosiaalisessa mediassa ei riitä markkinoinnin tavoitteiden saavuttamiseen, vaan on tärkeää luoda verkkoon sisältöä, joka kytkeytyy liiketoiminnan tavoitteisiin. Yrityksen tarjoama tieto on myös tuotava esiin oikeaan aikaan sekä oikeiden kanavien kautta, jotta ihmiset saadaan kiinnostumaan siitä.   

Kaikilla yrityksillä ei ole kuitenkaan mainittavaa kiinnostusta tuottaa verkkosisältöä. Monet yritykset ovat yhä hämmentyneitä sosiaalisen median suhteen ja jotkut jopa rajoittavat työntekijöidensä sosiaalisen median käyttöä. Isokankaan ja Vassisen mukaan sosiaalisen media mukanaan tuomaa muutosta ei kuitenkaan kannata pelätä, vaan se tulisi hyväksyä ja hyödyntää suunnitelmallisesti. Sosiaalinen media tarjoaakin erinomaisen mahdollisuuden kehittää ja markkinoida omaa brändiään.  

Markkinoinnin kannalta verkko tarjoaa jopa perinteisiä markkinointikanavia paremman mahdollisuuden sisältömarkkinointiin. Sisältö on Isokankaan ja Vassisen mukaan merkittävä osa yrityksen digitaalista jalanjälkeä. Yritykset, jotka pystyvät luomaan mahdollisimman suuren digitaalisen jalanjäljen ovat kirjoittajien mukaan tulevaisuuden voittajia, sillä kuluttajat löytävät ne helpommin ja ovat niiden kanssa vuorovaikutuksessa useampien kanavien kautta.

Kirjassa esitellään verkon käyttäjätyypit, osallistamisen haasteet, kiinnostuksen herättäminen, nopean reagoinnin merkitys ja toimivan verkkotekstin luominen. Teos kertoo sosiaalisen median perusteet ja neuvoo miten hyödyntää sitä omassa markkinoinnissaan: miten saadaan ihmiset jakamaan yrityksen luomaa sisältöä ja miten yritys voi hyödyntää erilaisia sosiaalisen median palveluita kuten YouTubea ja Facebookia. Kyseessä ei ole kuitenkaan näiden palveluiden teknisen toiminnan esittely, vaan ohjeistus niiden parhaaseen hyödyntämiseen.

Isokankaan ja Vassisen teos ei siis ole tekninen käyttöopas, vaan tavoitteena on lukijan ajattelun muuttaminen. Tähän kirjoittajat pyrkivät läpi teoksen havainnollisten esimerkkitapauksien avulla.                                                                                                                       



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje