Järjestötoiminnan tietopalvelu - Sosiaalinen media ja internet

Dialogin aika

Markkinoinnin & viestinnän digitaaliset mahdollisuudet


Antti Leino
Infor oy 2010. ISBN: 978-952-5123-89-0

*Seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Tuuli Liski
 
Internetin kehittyminen ja sen merkityksen kasvu ovat muokanneet markkinoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia. Antti Leinon teos ”Dialogin aika” pyrkii antamaan lukijalle kokonaiskuvan digitaalisesta maailmasta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Teos on suunnattu yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita digitaalisesta, verkossa tapahtuvasta viestinnästä ja markkinoinnista. Teoksen tarkoituksena on verkon mahdollisuuksien esittely ja verkkostrategian luomisen merkityksen osoittaminen.

Leino aloittaa teoksensa esittelemällä verkon mahdollisuuksia mainoskanavana. Hän korostaa, että ihmiset ovat siirtyneet verkkoon, joten mainostajien tulisi seurata perässä ja toteuttaa siellä suunnitelmallista mainontaa. Esittelyssä ovat kampanjasuunnittelu ja erilaiset mainostuksen keinot kuten bannerit, spotit ja pop-upit sekä kumppanuus- ja hakukonemarkkinointi.

Verkossa markkinointia lähestytään myös sen tarjoamien palvelumahdollisuuksien kautta. Leinon mukaan verkossa markkinointi on myös palveluiden luomista käyttäjille, eli mainonnan kohteille. Nämä palvelut voidaan jakaa kahteen ryhmään; asiointi- ja informaatiopalvelut, molempien perusperiaatteet ja vaatimukset esitellään tarkasti. Käsittelyssä ovat myös sähköpostin käyttö markkinointikanavana sekä nopeasti yleistyvät mobiililaitteet ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa. Myös muita informaation jakamisen keinoja kuten rss-syötteet, blogit ja hakukoneoptimointi käydään läpi.

Leinon teos esittelee myös verkkoon syntyneiden yhteisöiden hyödyntämistä markkinoinnissa. Erityisesti Leino korostaa strategian  merkitystä, käyttäjää kiinnostavan sisällön luomista ja yhteyden saavuttamista. Palveluista esittelyssä ovat erityisesti Facebook ja Twitter, mutta myös esimerkiksi LinkedIn, Myspace, Wikipedia ja erilaiset virtuaalimaailmat kuten Second Life.

Leinon teos korostaa verkon kasvaneen merkityksen hyväksymistä. Tulevaisuudessa Leino näkee digitaalisen maailman kuluttajat yhä vahvemmin myös osallistujina, joten markkinoijien tulee panostaa yhä enemmän sisältöön ja sen laatuun, sillä käyttäjät päättävät itse mitä katsovat ja mikä heitä kiinnostaa.  

Leinon teoksen ote on ammatillinen ja se sisältää hyvinkin tarkkoja ohjeita sekä kaavioita. Teos sisältää myös muiden alan asiantuntijoiden kirjoittamia lyhyitä kannanottoja ja kommentteja. 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje