Järjestötoiminnan tietopalvelu – Osallistuminen ja vaikuttaminen


Miten vaikutan?

Kansalaistoimijan vaikuttamisopas

Anne Ilvonen
Opintotoiminnan keskusliitto 2006

*Seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Sari Kuvaja

Vaikuttamisen lyhyt oppimäärä

Suomi on järjestöjen luvattu maa, kuuluu jo kliseeksi muodostunut väite. Aktiivisiksi kansalaisiksi suomalaisia ei kuitenkaan mielletä: suomalaisten yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen on vähäisempää kuin muiden pohjoismaalaisten. Tämä oli eräs tärkeimmistä perusteluista Matti Vanhasen ensimmäisen hallituksen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmalle. Sen työtä jatkaa oikeusministeriöön perustettu demokratian vastuualue. Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman perintöä ovat myös verkkofoorumit otakantaa.fi ja kansanvalta.fi, joista ensimmäinen on verkkokeskustelufoorumi, jälkimmäinen kattava kansanvallan ja kansalaisvaikuttamisen tietopankki.


Anne Ilvosen toimittama Miten vaikutan? Kansalaistoimijan vaikuttamisopas on kuin kansanvalta.fi painetussa muodossa. Kirjasessa pohditaan vaikuttamisen motiiveja ja tavoitteita sekä selvitetään vaikuttamistoimintaan liittyviä käsitteitä. Järjestöjen ja yhdistysten vaikuttamiskeinojen ja mahdollisuuksien lisäksi käsitellään yksilöä vaikuttajana. Kirjasen lopuksi esitellään lyhyesti Suomen ja Euroopan unionin hallinnon rakenteet ja toimijat.


Vaikuttaminen määritellään kirjasessa henkilökohtaisen tai yhteisön vallan käyttämiseksi siten, että tärkeäksi koettua asiaa saadaan edistetyksi. Vaikuttaminen on siis samantyyppistä toimintaa kuin kampanjointi tai viestintä. Ne kaikki pyrkivät saamaan jonkun henkilön tai organisaation toimimaan jollakin tietyllä, vaikuttajan tai kampanjoitsijan haluamalla tavalla. Järjestöjen vaikuttamistoiminnalla pitää olla selkeä tavoite ja toimintasuunnitelma aikatauluineen ja budjetteineen. Yksilö voi toimia ja toimiikin usein spontaanisti, mutta myös järjestöjen pitää tarvittaessa pystyä nopeaan ja joustavaan reagointiin.


Kirjasessa käsitellään myös järjestön sisäistä vaikuttamista, aluetta, josta ei kovin usein kuule puhuttavan ainakaan vaikuttamisen yhteydessä. Järjestön sisäinen vaikuttaminen on toimintaa, joka kohdistuu oman järjestön henkilöstöön ja jäsenistöön. Se on jäsendemokratiaa, joka mahdollistaa sen, että järjestön jäsenet kokevat järjestön tavoitteet ja toiminnan omikseen. Parhaimmillaan sisäinen vaikuttaminen edistää ryhmäidentiteetin syntymistä, jäsenten tyytyväisyyttä ja uskoa järjestön toiminnan tärkeyteen. Se luo ylpeyttä omasta järjestöstä. Ei pidä myöskään unohtaa, että sisäisen vaikuttamistyön kautta luodaan edellytyksiä onnistuneelle ulkoiselle vaikuttamistyölle. Sama voidaan ilmaista myös viestinnän termein: järjestön maineen ja imagon rakentuminen alkaa omasta henkilöstöstä ja jäsenistä.


Sisäisen vaikuttamisen tärkeimpiä välineitä ovat järjestön strategia ja järjestökoulutus. Strategiatyössä vähintään yhtä tärkeää kuin lopputulos on se prosessi, jolla strategia laaditaan. Kirjoittajan mukaan strategia ”antaa välineet yhtenäiselle toiminnan suunnittelulle ja toteuttamiselle”. Tavoitteena on, että valtakunnallinenkin kansalaisjärjestö pystyisi toimimaan saman linjan mukaisesti paikallistasolta keskusjärjestöön asti. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta toteutuu täysin tuskin koskaan, minkä monet järjestötoimijat tietänevät ja tunnustavat.

 

 

 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje