Järjestötoiminnan tietopalvelu – Kasvatus ja kasvaminen


Uusia oppimisen paikkoja

Pääkirjoitus, Kansalaisfoorumi.net-verkkolehti 1.2.2007
Aaro Harju


Aktiivisuus kasautuu ihmisten keskuudessa, samoin osallistuminen aikuiskoulutukseen. Tämä ei ole hyvä tilanne. Aktiivisen kansalaisuuden ja elinikäisen oppimisen tulisi olla nykyistä useampien suomalaisten elämän sisältönä.


Euroopan Unionin maissa tehty tutkimus paljastaa, että koulutustaso määrittää yllättävän selkeästi osallistumista aikuiskoulutukseen. Kun koulutustaso oli alhainen, osallistuminen formaaliin aikuiskoulutukseen oli vain 1,4 prosenttia. Keskitason koulutetuilla osallistumisprosentti oli 5,2 ja korkeasti koulutetuilla 8,5. Non-formaaliin aikuiskoulutukseen osallistumisessa prosentit olivat 6,5, 16,4 ja 30,9 sekä informaaliin koulutukseen osallistumisessa 18,4, 34,1 ja 55,2. (EAEA News 2/06)


Tutkimustulosten perusteella voi vetää sen johtopäätöksen, että suomalaisten koulutustason nousu korjaa tilannetta itsestään vuosien kuluessa eli aikuiskoulutukseen osallistuminen tulee lisääntymään. Elinikäinen oppiminen muuttuu puheesta käytännön todellisuudeksi väestön valtaosan keskuudessa.


Enemmistön osalta ei tarvittane erityistoimenpiteitä. Haasteen muodostavat osallistumattomat, joita riittänee jatkossakin. Jotta määrä olisi mahdollisimman pieni, tarvitaan kohdennettuja erityistoimenpiteitä. Anna Kirstinä ja Anneliina Törrönen esittävät kartoituksessaan ”Yhteisöllisyyden sytykkeitä” tarvittavia toimenpiteitä.


Non- ja informaalinen oppiminen tarjoaa yhden vastauksen haasteeseen. Vetäytyvät ja syrjäytyvät kansalaiset tarvitsevat uudenlaisia oppimisen paikkoja. Luokkahuoneopiskelu ei heitä kiinnosta. Totutusta poikkeavat oppimisympäristöt voivat innostaa opiskelemaan. Kun innostus on herätetty, sitä on helppo ylläpitää ja lisätä.


Vapaa sivistystyö ja kansalaistoiminta tarjoavat mitä erilaisimpia oppimisen mahdollisuuksia. Tekemällä oppiminen, kokemalla oppiminen, osallistumalla oppiminen kannattaisi ottaa laajasti käyttöön tuloksellisina informaalisen oppimisen muotoina. Ennen muuta tällaista oppimista tulisi arvostaa nykyistä enemmän, tässä tutkintoja yliarvostavassa maassa.

Suomessa panostetaan paljon ammatilliseen koulutukseen ja työllisyyskoulutukseen. Ihan hyvä niin. Jos opiskelupohja on kuitenkin heikko ja motivaatio alhainen, tulokset jäävät tavoitteita vaatimattomimmiksi. Informaali oppiminen kansalaistoiminnassa sekä in- ja non-formaali oppiminen vapaassa sivistystyössä voisivat luoda sellaista perustaa, jolle myös ammatillinen koulutus olisi helppo rakentaa. Eri oppimisen muotojen arvostaminen ja hyväksikäyttö sekä turhien raja-aitojen kaataminen tuottaisivat nykyistä paremman kokonaistuloksen tiellä, jonka tavoitteena on, että valtaosa suomalaisista osallistuu elinikäisen oppimisen prosessiin.

 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje