Järjestötoiminnan tietopalvelu – Kasvatus ja kasvaminen


Ongelmaperustainen pedagogiikka haastaa yhteisössä oppimista

Kansalaisfoorumi.net-verkkolehti 10.4.2007
Timo Tervo


Ongelmaperustaisen oppimisen sanotaan olevan perinteisiä opetus- oppimiskäytäntöjä mullistava uudistus, joka näyttää leviävän täyttä höyryä erityisesti läpi koko ammatillisen koulutuksen kentän.


Kiinnostavaksi tämän PBL:n (Problem Based Learning) konseptin mielestäni tekee oppimiseen ja oppijuuden omistamiseen liittyvät haasteet sekä oppimisen ohjaamisen problematiikka.


Miten PBL istuisi kansalaistoiminnan ja järjestöllisen sivistystyön oppimisympäristöihin? Äkkipäätään ajatellen huonosti, mutta tarkemmin pohtien, ei sittenkään. Ylipäätään järjestö- ja kansalaistoiminnan tämän päivän suurin haaste ja mahdollisuus on pedagogisen ymmärryksen uudelleen löytämisessä, ei niinkään yhdistystoiminnan teknisen osaamisen kehittämisessä. Ilman tätä, ja erityisesti kansalaistoimintaan oleellisesti kuuluvaa, sivistyksellisen näkemisen taitoa (ks. Hollo 1952, Suoranta 2002) toiminnan organisoituminen aidoksi ja oppivaksi yhteisöksi jää pinnalliseksi läpijuoksuksi.


Oppimisen ilo innostumisen ja innostamisen käyteaineena vaatii yhdistys- ja järjestötoiminnan vetäjiltä entistä enemmän juuri pedagogista orientoitumista ja intohimoa. Miksi tähän liittyvänä kehittämistyön voimatekijänä ei voitaisi kokeilla PBL:a, osallistavaa, innostavaa ja käytännöllistä oppimisen mallia?


Kun tarkastellaan ongelmaperustaisen pedagogiikan filosofista ja toiminnallista soveltuvuutta järjestöjen oppimisympäristöihin - harrastuspiireihin, opintokerhoihin, työryhmiin jne - näyttäytyvät järjestöjenkin toiminta-ajatuksissa yhä useammin ongelmaperustaisen oppimisen entiteetit: yhteisöllisyys, kokemuksellisuus, dialogisuus ja yhteisen tiedon rakentaminen. Siinä missä ongelmaperustaisen pedagogiikan tehtävänä formaalisella puolella on rakentaa siltaa koulutuksen ja työn välille, järjestöllisessä kontekstissa se silloittaisi yhteisöä ympäröivään todellisuuteen, sen ongelmien tutkimiseen ja niiden ratkaisemiseen.


Kyseessähän ei toki ole pelkkä ongelmassa rämpimisen riemu, vaan tuloksellinen yksilöllisen ja yhteisen oppimisen prosessi. Yksi ongelmaperustaiseen oppimismalliin oleellisesti kuuluva elementti, ryhmäistunto eli tutoriaali, on myös yhdistyksissä ja toimintaryhmissä tuttu toimintakonsepti. Mutta pelkkä pohtiminen ja pähkäily ei tässä mallissa riitä. PBL:n prosessia kuvataan syklinä, kierroksena vaikkapa sykkivää säpinää, joka valaistuu yhteiseksi tiedoksi hyvin johdetuissa tutoriaaleissa.


Ongelmaperustaiseen oppimiseen voidaan valita erilaisia lähtötilanteita. Ongelma voi olla skenaario, joka kantaa useampaa kuin yhtä ongelmanratkaisusykliä. Tai se voi olla tapaus, joka käsitellään yhdessä syklissä, joka jakautuu aloittavaan ryhmäistuntoon, tiedon hankinnan ja itsenäisen opiskelun vaiheeseen sekä päättävään tutoriaaliin, jossa voidaan tarvittaessa aloittaa uuden ongelman käsittely.


Ongelma voi olla myös ”triggeri” eli lähtökohta, vaikkapa sanaton kuvaus jostakin yhteisöllisesti kinkkisestä tilanteesta. Mielestäni PBL:ssa. juuri ongelman muotoilu ja sen käsittelemisen tapa on vaativinta. Mikä tahansa probleema ei tässä tapauksessa kelpaa, vaan ongelmat olisi jalostettava sillä tavalla pedagogisesti viekkaiksi, että niillä olisi mahdollisimman suuri oppimista ja muutosta edistävä merkitys.


Ongelmaperustaisen pedagogiikan toimintamalli kehittää aivan ilmeisesti niin yksilöllisiä kuin yhteisöllisiäkin reflektointi- ja arviointitaitoja. Samoin non- ja informaalisella kentällä harvemmin painotetut oppimisen ohjaamisen taidot jalostuvat. Myös pedagogiset ja didaktiset valmiudet saavat uusia syvempiä sävyjä, puhumattakaan organisationaalisesta tiedonmuodostuksesta, joka PBL:ssa nousee vahvaksi tekijäksi osana yhteisöjen strategisesta suunnittelua ja päätöksentekoa. PBL:n kahdeksan rastin syklikiertoa rohkenen suositella lämpimästi kaikille yhteisöille ja oppiville ryhmille. Erityisesti sen ihanteellisuus korostuu opintokerhomuotoisissa oppimisympäristöissä.


Artikkelin innoittajana ovat Esa Poikelan opetusmateriaali sekä teos: Poikela, E. & Poikela, S. (toim.) 2005. Ongelmista oppimisen iloa. Ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä. Tampere: Tampere University Press.

 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje