Järjestötoiminnan tietopalvelu - kasvatus ja kasvaminen

Internet haastaa nuorisokasvattajat

Helena Helve

*Kansalaisfoorumi.net-verkkolehti, 10.03.2008

Neil Postman, amerikkalainen mediatutkija ja sosiaalikriitikko, kirjoitti 13 vuotta sitten kirjan The End of Education. Redefining the value of school. Kymmenen vuotta aikaisemmassa teoksessaan The Disappareance of Childhood and Technology, hän julisti lapsuuden loppuneen television tullessa olohuoneisiin.

Hänestä Amerikka oli joutunut kasvatuskriisiin. Kasvatettavilta puuttuivat hänen mukaansa suuret kertomukset, jotka aikaisemmin loivat järjestyksen maailmaan. Nuorille tarjottiin niiden sijasta kertomusta tieteen, taloudellisen kasvun, kulutuksen ja teknologian kaikkivoipaisuudesta. Tieteen jumala lähetti ihmiset kuuhun, paransi heidät sairauksista ja toi uuden teknologian avulla uutiset maailman eri puolilta samanaikaisesti olohuoneisiin. Mutta ihmisten moraalisiin kysymyksiin ne antoivat huonosti vastauksia ja kasvattajinakin ne olivat huonoja.

Suomalaisten itsetuntoa ovat kohottaneet Pisa -tulokset ja Nokian kännykät, jotka auttavat kiireisiä vanhempia myös lastenkasvatuksessa. Onkin syytä pohtia, kuka kasvattaa lapsia ja nuoria meillä? Kasvavatko he internetin ja median maailmassa? Opitaanko sieltä edellisten sukupolvien kansalaisarvoja kuten oikeudenmukaisuutta, rehellisyyttä, tasa-arvoa, ahkeruutta ja toisten oikeuksien kunnioittamista? Monet nuoret rakentavat identiteettejään internetin virtuaalimaailmassa ja sieltä löytyvät myös kaverit. Jäävätkö kuitenkin siinä maailmassa aikaisemmin arvostetut kansalaisarvot abstrakteiksi käsitteiksi?

Kun mietitään kasvatuksen arvoja, on kysyttävä, kenen arvoista on silloin puhe? Vanhempien, opettajien, nuorisokasvattajien, yhteiskunnan vai internetin ja median? Meidän on vaikea tietää nykyään vaikuttavatko nuoriin enemmän formaalit vai non-formaalit kasvattajat. Lasten ja nuorten kasvattajia ja heidän arvojaan on vaikea erottaa. Voidaanko enää löytää mitään kasvatuksen ydinarvojakaan? Sukupolvilta seuraaville siirrettävinä perusarvoina on pidetty esimerkiksi kotia, uskontoa, isänmaata ja ahkeruutta. Sodan jälkeinen sukupolvi uskoi ahkeruuteen ja rehellisyyteen rakentaessaan suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Me hyvinvointivaltion uuden tietoyhteiskunnan ihmiset haaveilemme puolestamme elämänlaadun yhteiskunnasta, jossa erilaiset yksilöt voivat toteuttaa itseään yksilöllisesti.

World Values Survey -tutkimuksen johtajan Ronald Inglehartin mukaan rikkaissa länsimaisissa yhteiskunnissa ihmisten arvot ovat muuttuneet moderneista jälkimoderneiksi. Myös suomalaisten nuorten asenteet ja arvot ovat muuttuneet viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana, jolloin olen niitä tutkinut. Muutosta kohti jälkimaterialistisia arvoja voidaan selittää useilla eri tekijöillä. Ihmisten koulutustaso on kohonnut, samoin tulotaso ja hyvinvointi. Teknologian ja tiedotusvälineiden kehitys ovat muutokseen johtavia taustatekijöitä. Yhteiskunnan ja kulttuurin murros näkyy myös vanhempien kasvatusarvoissa. 1970-luvun urbanisoituvan Suomen pääkaupunkiseudun lähiövanhemmista monet olivat maaseudulta lähtöisin. He halusivat kasvattaa lapsensa kuriin, yhteisten sääntöjen noudattamiseen, omatoimisiksi yrittämään parhaansa ja pitämään heikomman puolta sekä kantamaan vastuun omista teoista.

Nämä kasvatusarvot viittaavat vielä agraariyhteiskunnan ja teollisen ajan perinteisiin ja arvoihin. 2000-luvun uuden tietoyhteiskunnan globaali sukupolvi haluaa kasvattaa lapsensa vahvan itsetunnon omaaviksi, itsenäisiksi ja itsevarmoiksi ihmisiksi, jotka uskovat omiin kykyihinsä ja ovat tasapainoisia, sosiaalisia, suvaitsevia, hyväksyvät erilaisuutta, tulevat toimeen kaikkien kanssa ja uskaltavat näyttää tunteensa ja osoittaa rakkautta sekä läheisyyttä. Myös luottamus ja turvallisuus kasvatuksessa nähdään tärkeänä.

Nyky-yhteiskunnan ristiriitaiset arvot haastavat kasvattajia. Lasten ja nuorten tulisi kasvaa toisaalta suvaitsevuutta, ihmisoikeuksia, monikulttuurisuutta ja maailmankansalaisuutta edistäviksi ja toisaalta heidän tulisi pärjätä kilpailussa polarisoituvassa riskiyhteiskunnassa, jossa näyttävät pärjäävän ne, joilla on vahva itsetunto ja itsevarmuus. Lapset ja nuoret hankkivat aktiivisesti aineksia arvojensa ja maailmankuvansa pohjaksi. Ne ovat usein erilaisia kuin formaalin opetuksen ja kasvatuksen antamat ainekset. Informaalinen oppiminen ja internet uutena oppimisympäristönä haastavat kasvattajia.

Kasvatuksen arvoja pohdittaessa tulisikin mielestäni miettiä miten kasvatuksella - sekä kotien että yhteiskunnan - luodaan seuraavalle sukupolvelle paremman elämän edellytyksiä ja kestäviä arvoja. Kasvatuksella vaikutetaan suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen. Kasvatuksessa vanhempien tukena on yhteiskunta, jolla on oltava selkeä näkemys myös kasvatuksen arvoista. Kasvatusarvoista on keskusteltava. Edellisten sukupolvien kasvatusarvoja voidaan myös kyseenalaistaa. On aiheellista pohtia muun muassa, arvostammeko enemmän sivistystä ja tietoa kuin osaamista ja taitoja vai molempia samalla tavalla? On myös syytä pohtia kriittisesti, arvostammeko me Suomessa liikaa internetin ja tiedon valtateitä tai tietoyhteiskuntaa vai olisiko syytä kiinnittää enemmän huomiota tiedon totuudellisuuteen, avoimuuteen, eettisyyteen ja moraalisuuteen? Internettiä nuorten oppimisympäristönä tulisikin tutkia laajasti.

Helena Helve
nuorisokasvatuksen tutkimusprofessori, Kuopion yliopiston sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan laitos
sosiologian ja uskontotieteen dosentti, Helsingin yliopisto

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje