Järjestötoiminnan tietopalvelu – Kasvatus ja kasvaminen


Sivistyspedagogiikka

Seppo Niemelä, 28.1.2008


*Artikkeli


Läpi koko opetustaidon historian voidaan tunnistaa kaksi suurta perinnettä. Niistä toinen, Comeniuksesta Freireen, sitoo tiedon ja oppimisen oppijan omaan kokemukseen. ”Tiedon alku on ihmetteleminen”. Kokemuspedagogiikan perinne panee painoa motivaatioon, kiinnostukseen, uteliaisuuteen ja ihmettelyyn, joita pidetään  tiedon äiteinä. Ihmisten erilaisuus ja ainutkertaisuus hyväksytään, mikä johtaa myös oppimisen eroihin. Käytännön seurauksia ovat runsas ryhmätyön käyttö, tekemällä oppiminen, teemaopinnot, projektiopinnot ja ongelmanratkaisuopinnot. Päähuomion kohteena on osanottaja ja hänen kokemuksensa.

Toista perinnettä voidaan nimittää välityspedagogiikaksi. Siinä päähuomio on opittavassa aineksessa. Usein taustana on jokin objektiiviseksi ajateltu totuus, esimerkiksi tiede, viisas henkilö, oppikirja, opetussuunnitelma tai vastaava.  Tämä välitetään opettajan päästä oppilaan päähän. Pahimmassa tapauksessa opetusta ei saa edes epäillä, kuten keskiajalla Aristoteleen ajatuksia. Vanhastaan käytännön keinona oli katederiopetus, jonka tulokset testataan tentissä kyvyllä vastata ”oikein” asetettuihin kysymyksiin. Asia ei muuksi muutu, jos opettajana on tietoverkko. Oppiminen on mekaanista. Tiedosta tulee tavara, jossa oikea vastaus ongelmiin voidaan ottaa kuin lääkärin resepti tai paketti kaupan hyllyltä.

Perinteet ovat käyneet jännitteistä keskustelua koko opettamisen historian ajan. Painopiste on ollut milloin toisessa ja toisessa. Suomessa ehkä välityspedagogia on vallassa ja johtaa myös hyviin PISA-tuloksiin, vaikka kokemuspedagogiikallakin on kannattajansa. Esimerkiksi lääkärikoulutusta on kehitetty ongelmanratkaisun suuntaan. Tunnettu vastakkaisuus oli kansanopiston synty ”kouluna elämää varten” ulkolukuun keskittyvän latinakoulun vastakohtana. Myös Ruotsin kansansivistys korostaa kokemuspedagogiikkaa.

Bengt Gustavsson kehittelee kirjassaan Bildning i vår tid perinteiden ristiriidalle ratkaisua sivistyksen käsitteen avulla. Hän kehittää dialektisen tiedonkäsityksen, jossa molemmat perinteet ovat vuorovaikutuksessa.

On tusinoittain tutkimuksia, jotka puhuvat kokemuspedagogiikan puolesta. Ellei tieto ankkuroidu omaan kokemukseen ja elleivät opittavat asiat yhdisty ihmisen persoonaan, oppiminen jää puutteelliseksi. Vanhan sanonnan mukaan näin syntyy muistitiedolla kuormattu aasi. Kokemus on tärkeä lähtökohta. Mutta silläkin on rajansa. Jos oppiminen rajoittuu jo tunnetun kokemuksen kertaamiseen, se ei johda mihinkään. Jäädään pyörimään vanhoihin rajallisiin ja sisäänlämpiäviin horisontteihin.

Oppimisessa on tärkeää kohdata ennen tuntematonta ja uutta. On tavallaan etäännyttävä itsestä ja kokemuksesta ja avauduttava uusiin asioihin. Kyky etääntyä ja kohdata uutta on sivistysajatuksen ydintä. Mutta uusi ei saa jäädä mekaanisesti ulkoluvuksi, vaan se puolestaan tulee tulkita osaksi omaa laajentuvaa kokemusta.

Sivistyspedagogiikan vaikeata taitoa voisi ehkä kuvata seuraavasti. Sivistymisen prosessin lähtökohtana ovat oppijoiden ainutlaatuiset persoonallisuudet ja heidän yhtä ainutlaatuiset elämänkokemuksensa. Näiden esiinsaaminen ja tunteminen on osa sivistysopettajan taitoa. Jokainen ihminen oppii omien edellytystensä, tarpeidensa ja ehtojensa mukaisesti ja rajoissa. 

Tähän pohjaan opettaja tuo oppilaille uutta ainesta, uusia tietoja ja uusia tulkintoja. Uutta tietoa ei kuitenkaan jätetä mekaaniseksi ulkoluvuksi, vaan se tulkitaan osaksi jo tiedettyä. Metaforana tätä kuvaa liikkeellelähtö ja paluu. Lähtö tarkoittaa kykyä jättää läheinen ja tunnettu ja kohdata vieras ja toisenlainen. Paluu on opitun sisäistäminen osaksi omaa persoonaa. Tässä prosessissa oppijoiden keskinäisellä ja opettajan ja oppijoiden välisellä dialogilla on avainosuus.

Sivistyspedagogiikan avulla voi testata myös verkko-oppimisen mahdollisuuksia ja rajoja. Usein ajatus verkko-oppimisesta perustuu ajattelutapaan, jota edellä kuvattiin välityspedagogiikaksi. Se asettaa suuria vaatimuksia oppijan kyvylle ymmärtää uusi tieto ja muokata tiedon sisältö osaksi omaa maailmankuvaa. Aina tämä ei onnistu. Siksikin sivistysoppimisessa tarvitaan aitoa yhdessä oppimista ja  kohtaamista niin opettajan  kuin toisten oppijoiden kanssa. 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje