Järjestötoiminnan tietopalvelu – Kansalaisyhteiskunta


Kansalaisyhteiskunnan konsepti tarvitsee markkinointia

Kari Hämäläinen


*Kansalaisfoorumi.net-verkkolehti, 7.11.2005

Markkinoinnin toimintalogiikka perustuu sinänsä yksinkertaiseen panos-tuotosajatteluun, jonka mukaisesti panostuksen pitää ainakin jollakin aikavälillä ja mieluusti etukäteen sovitussa muodossa aikaansaaada tuotos, joka on suurempi kuin panostus.


Tuotoksena tavoitellaan useimmiten ensi kädessä yrityksen lisääntyvää kassavirtaa, mutta yhä useammin tuotoksen piiriin halutaan laskea myös aineettomia arvoja kuten esimerkiksi yritys- tai tuote/palvelumielikuvan kehittyminen haluttuun suuntaan. Markkinoinnin logiikan mukaisesti myös aineettomien arvojen kehittymistä myönteiseen suuntaan arvioidaan lopulta myös aineellisin perustein eli lisääkö aineettomien arvojen haluttuun suuntaan kehittyminen yrityksen kassavirtaa, siis ainakin jollakin aikavälillä.


Kun markkinointiyhteisö keskustelee yrityksen aineettomista arvoista, on kohteena yleensä ollut brändiin eli merkkituotteeseen liittyvät aineettomat arvot, jotka esimerkiksi yrityskauppatilanteissa ovat monikymmenkertaisesti ylittäneet aineelliset arvot. Coca-Cola on ruskeaa sokerijuomaa, mutta yhtiön todellinen arvo perustuukin yli sadan vuoden aikana rakennettuun aineettomaan arvoon eli tässä tapauksessa voimakkaan emotionaaliseen tuotemielikuvaan.


Merkkituoteajatteluun on tullut viime aikoina mielenkiintoinen uusi kattokäsite: maine. Maine on helpompi yrityksen tai yhteisön yhteisen kielen käsite kuin brändi. Jokainenhan tykönänsä tietää, että on mukavampi olla hyvä- kuin huonomaineinen. Jotta maine linkittyy yrityksen operatiiviseen toimintaan, tarvitaan toimijoita, jotka ohjaavat yrityksen maineenhallintaa. Puhuvatpa Pekka Aula ja Saku Mantere tuoreessa ansiokkaassa kirjassaan Hyvä Yritys strategisesta maineenhallinnasta.


Nyt saattavat jotkut poistaa varmistimen, kun edellä esitettyyn vedoten ehdotan, että kaikkien kansalaisyhteiskunnan puolesta taistelevien kannattaisi vakavasti pohtia, kuinka nykyaikaisen markkinoinnin ja markkinoinninviestinnän keinoja voitaisiin käyttää hyväksi, jotta - anteeksi vain - kansalaisyhteiskunnan konseptin mielikuva ja maine kehittyisi houkuttelevampaan, palkitsevampaan ja motivoivampaan suuntaan. Minulle markkinoinnin ammattilaiselle kansalaisyhteiskunnan konsepti ja ajatus on - varmasti omien rajoitteitteni vuoksi - jollain tavoin etäinen, byrokraattinen eikä oikein sytyttävä. Minä haluaisin kansalaisyhteiskunta-ajatukseen palkitsevaa houkuttelevuutta, joka motivoisi toimimaan - niin kuin me markkinointiväki niin mielellään sanomme - ihan itseni vuoksi.


Jatkan vielä aloittamallani polulla. Älkää hermostuko! Voisiko kansalaisyhteiskunnan toiminta-ajatuksen peräti brändätä? Voisivatko kaikki kansalaisyhteiskunnan piiriin kuuluvat toiminnot saada yhteisen visuaalisen kattotunnuksen? Olisiko tämä tunnus signaali ja viesti sellaisesta sisällöstä, joka vastaisi minun kaltaisteni ihmisten odotuksia? Luulenpa, että olisi.


Sitten lopuksi yksi termiloginen kysymys. Prof. Göte Nyman ei puhu omissa tutkimuksissaan mielellään kuluttajista, hän haluaa puhua ihmisistä. Kaikki me olemme kansalaisia, mutta siis viime kädessä ihmisiä. Kansalaisyhteiskunta vai ihmisyhteiskunta. Ja suurena kuvana ihmiskunta.


Kari Hämäläinen
toimitusjohtaja
MARK Suomen Markkinointiliitto


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje