Järjestötoiminnan tietopalvelu - Johtaminen ja ohjaaminen

Tunneälyä järjestöelämään

Aaro Harju

*Kansalaisfoorumi.net-verkkolehti, 31.5.2011

Innostuin selailemaan uudelleen Daniel Golemanin erinomaista teosta Tunneäly työelämässä, vaikka teoksen julkaisemisesta on kulunut jo yli 10 vuotta. Ajatukset ovat edelleen ajankohtaisia myös järjestöorganisaatioissa. Ohessa muutamia poimintoja.

Innostuin selailemaan uudelleen Daniel Golemanin erinomaista teosta Tunneäly työelämässä, vaikka teoksen julkaisemisesta on kulunut jo yli 10 vuotta. Ajatukset ovat edelleen ajankohtaisia myös järjestöorganisaatioissa. Ohessa muutamia poimintoja.

Työelämässä tarvitaan tietoja ja taitoja. Tietoäly koostuu terveestä järjestä sekä erikoistiedoista ja -taidoista, jotka karttuvat työtä tehdessä.  Entistä tärkeämpää on kuitenkin kyky tulla toimeen itsen ja toisten kanssa. Henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten motivaatio, aloitekyky, empatia, sopeutumiskyky, vuorovaikutustaidot, itsekuri, valmius ryhmätyöhön ja halu tehdä työtä yhteisen tavoitteen puolesta ovat entistä korostuneemmassa asemassa.

Tietotaidon lisäksi tarvitaan myös tunnetaitoa. Golemanille tunnetaitoja ovat itsetuntemus, itsehallinta ja motivoituminen. Sosiaalisia taitoja ovat puolestaan empatia ja sosiaaliset kyvyt, kuten viestintä, vaikuttaminen, ristiriitojen hallinta ja johtajuus.

Jokaisella organisaatiolla on oma tunne-ekologiansa, joka täytyy opetella ja sisäistää, jotta voi toimia menestyksellisesti organisaation jäsenenä ja viihtyä siinä.

Tunnetaidot ovat erityisen tärkeät johtajille. Johtajan kyvyttömyys ihmissuhteissa haittaa kaikkien työn sujuvuutta: se aiheuttaa viivästyksiä, herättää katkeruutta, heikentää motivaatiota ja sitoutumista, synnyttää vihamielisyyttä ja välinpitämättömyyttä. Johtajan tunnetaitojen heikot ja vahvat puolet kiteytyvät kysymykseen siitä, pystyvätkö hänen alaisensa työskentelemään organisaation hyväksi kykyjensä mukaisesti.

Pääosa ihmisistä ei tee työtä pelkästään rahasta. Työinto kumpuaa yleensä laajemmasta elämäninnosta tai elämän tarkoituksen kaipuusta. Ihmiset hakeutuvat mahdollisuuksien mukaan aloille, joilta he saavat elämälleen sisältöä, joille he voivat omistautua ja joilla he pääsevät parhaiten käyttämään lahjojaan, tarmoaan ja kykyjään.

Golemanin mukaan sitoutumisen ydin on sulattaa omat päämäärät organisaation päämääriin. Sitoutuminen on tunneasia: Ryhmän tavoitteet tuntuvat oikeilta silloin, kun ne ovat sopusoinnussa omien tavoitteiden kanssa.

Empatia on Golemanille perusta kaikille töissä tarpeellisille sosiaalisille taidoille. Empatia on alkeellisimmillaan toisten tunteiden panemista merkille. Korkeimmalla tasolla se tarkoittaa toisten tunteiden ja huolenaiheiden sanatonta havaitsemista ja niihin vastaamista.

Tunteet tarttuvat helposti, koska niiden sisältämät viestit saattavat olla elintärkeitä. Ne sisältävät tärkeää, usein sanatonta tietoa. Tunteet ovat huipputehokasta viestintää.

Ja lopuksi, ihmiset janoavat palautetta. Harva esimies antaa sitä riittävästi.

Ajatuksia tiivisti Aaro Harju

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje