Järjestötoiminnan tietopalvelu – Johtaminen ja ohjaaminen


Strateginen uudistuminen osaamisen ajan toimintaympäristössä

Jouko Hannus, Jan-Erik Lindroos & Tapani Seppänen
HM&V Research Oy 1999


*seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Sari Kuvaja


Osaamisen aika ei ole ohi

Osaamisen aika on käyttökelpoinen termi kuvaamaan myös nykyistä yhteiskuntaa ja yritysten toimintaympäristöä, vaikka Jouko Hannuksen, Jan-Erik Lindroosin ja Tapani Seppäsen kirja onkin julkaistu jo lähes kymmenen vuotta sitten. Osaamisen sijaan voitaisiin puhua myös digitaalisesta taloudesta, mutta kirjoittajat valitsivat osaamisen ajan: heidän mukaansa se on sukua Alvin Tofflerin ilmaisulle ”kolmas aalto”.


Elämme jälkiteollista aikaa, jossa organisaatiot eivät menesty teollisen ajan johtamismalleilla. Kirjan tavoitteena on auttaa ymmärtämään ja luomaan osaamisen ajan toimintaympäristöön soveltuvia strategioita ja organisaatiorakenteita. Kirjoittajien mukaan osaamisen aika koskettaa kaikkia teollisuudenaloja, joten kirjan viestit soveltuvat myös esimerkiksi prosessiteollisuuden johtamiseen. Tähän tekee mieli lisätä: osaamisen aika haastaa myös palveluyritykset, julkisen sektorin organisaatiot sekä kansalaisjärjestöt arvioimaan toimintatapojaan kriittisesti.


Osaamisen aika on kyvykkyyksien aikaa. Kirjassa kyvykkyydet jaetaan kahteen pääryhmään, arvoa luoviin ja mahdollistaviin kyvykkyyksiin. Arvoa luovat asiakassuhteiden hallinta, tuotteiden kehittäminen sekä teknologian ja logistiikan hallinta. Liiketoiminnan suuntaaminen, henkilöstön kehittäminen ja osaamisen hallinta ovat mahdollistavia kyvykkyyksiä, menestymisen voimavaroja.

Strategiat pitää purkaa toimenpiteiksi. Kirjassa toiminnallistamisen prosessia kutsutaan suorituskyvyn johtamiseksi. Siinä teollisen ajan johtamisjärjestelmien taloudellista mittaristoa täydennetään laadullisilla mittareilla. Uuden ajan malleista kirjoittajat esittelevät Balance Scorecardin ja kuvaavat joitakin esimerkkejä siitä, miten mallia on sovellettu käytännössä. Kirjoittajat kehottavat pitämään mittareiden määrän kohtuullisena; pääpaino on avaintekijöissä ja niiden välisissä syy-seuraussuhteissa. Johtamista ei myöskään pidä jättää vain mittaamiseen ja suoritustason seurantaan, vaan siihen kuuluvat olennaisesti strategioiden operationalisointi tavoitteiksi sekä jatkuva oppiminen mallin hyödyntämisen ja kehittämisen kautta.


Monet tällä hetkellä itsestään selvinä pidetyt asiat näkyvät kirjassa uusina, silti liike-elämään jo selvästi vaikuttavina tekijöinä: globalisaatio, vaativat asiakkaat, virtuaaliyhteisöt, hyvä maine yrityksen pääomana. Kirjoittajien mukaan ”osaamisen ajan strategiat perustuvat verkosto- ja digitaalitalouden mahdollisuuksien hyväksikäyttöön”. Verkostoitumisen osaaminen on sittemmin vain lisännyt painoarvoaan sekä yrityselämässä että laajemmin koko yhteiskunnassa.


Asiakkuuksien hallintaa kutsutaan kirjassa ”oppivaksi asiakassuhteeksi”, jossa asiakas ja yritys selvittävät yhdessä asiakkaan tarpeet ja määrittelevät ne ratkaisut, joilla tarpeet tyydytetään. Asiakassuhde on vuorovaikutteinen. Osaamisen ajan asiakkaat ovat kumppaneita, joilla on aktiivinen rooli tuotteiden kehittämisessä, jopa valmistamisessa, nykyisin yhä enemmän myös varastoinnissa ja jakelussa. Asiakkaiden tarpeita ei läheskään aina yritetä tyydyttää yksin, vaan tuotteet valmistetaan ja palvelut tarjotaan yhteistyökumppaneiden kanssa.


Jakaminen ja yhdessä oppiminen ovat muutenkin tyypillisiä osaamisen ajan organisaatioille. Kirjoittajien mukaan organisaatioiden pitää olla nopeita, joustavia, yhteistyökykyisiä ja -haluisia sekä jatkuvasti uudistuvia. Joustavuus tarkoittaa muun muassa sitä, että organisaatio toimii projektiperiaatteella. Työntekijöiltä se edellyttää monitaitoisuutta ja itseohjautuvuutta.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje