Järjestötoiminnan tietopalvelu – Johtaminen ja ohjaaminen


Motivaatiojohtaminen

Ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota


Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulun julkaisuja C:25
Hämeenlinna 2002, ISBN 951-784-119-1


*Seuraavassa tiivistelmä kirjasta. Tekstin sisältö on kirjan kirjoittajan.


Motivaatiojohtaminen perustuu osallistavaan, kannustavaan ja innostavaan johtamiseen. Se tavoittelee yhteisön kehittymistä oppivaksi ja innovatiiviseksi organisaatioksi pitämällä ihmisen motivaatiota erityisen korkealla merkitystasolla. Motivaatiojohtamisen muita mahdollisia vaikutuksia ovat mm. luottamuksen, arvostuksen, luovuuden sekä yhteistyön lisääntyminen ja sillä on mahdollista ratkaista valtaosa muutosjohtamisen ongelmakentistä.


Motivaatiojohtamisen neljä periaatetta ovat:


1. Vilpitön pyrkimys kunkin yksilön motivaatiotekijöiden korostettuun huomioimiseen.


Yleensä ”tehtävien ja ihmisten yhdistämisessä” määräävämpänä tekijänä organisaatiossa on se, että työlle löydetään tekijä kuin että tekijälle löydettäisiin työtä. On kuitenkin lähes yhtä tärkeää ajatella toisinpäin eli että organisaatiossa olevalle yksilölle sovitellaan häntä motivoivaa työtä.


2. Avoin keskustelu luonne-eroista.


On tosiasia, että me ihmiset olemme kaikki erilaisia. Olemme kiinnostuneita erilaisista asioista, meitä motivoi erilaiset asiat, katsomme asioita luontaisesti eri näkökulmista ja toimimme eri tavalla. On erittäin hedelmällistä yhteisössä välillä pysähtyä keskustelemaan avoimesti näistä eroista.


3. Luovuudelle suotuisan ilmapiirin rakentaminen.


Tietoteollisuuden aikakaudella tärkeimmäksi voimavaraksi on muodostumassa luovuus. Luovuutta esiintyy yhteisöissä – käytettäväksi organisaation hyväksi – niillä ihmisillä, jotka eivät koe asemaansa uhatuksi vaan kokevat, että heihin luotetaan ja heitä arvostetaan.


4. Osallistava, kannustava ja innostava johtaminen.


Jos työ on innostavaa ja jos voi itse olla mukana päättämässä omaan työympäristöön liittyvistä asioista, on mahdollista saavuttaa erinomainen ilmapiiri, jossa vallitsee luottamus, avoimuus ja kunnioitus. Silloin voi toteutua myös ihanne ”esimies saa olla työhön osallistuva johtaja ja organisaation jäsen saa olla johtamiseen osallistuva työntekijä”.


Luonneanalyysijärjestelmät


Luonneanalyysijärjestelmät pyrkivät pelkistämään ja tuomaan näkyviin eriluonteisten ihmisten erilaista, selvästi toisistaan erottuvaa ajatus- ja tunnemaailmaa sekä toimintatapaa. Paitsi ajattelu ja tunteet, myös vaistonvaraiset toiminnot ohjaavat erilaiset ihmiset toimimaan samankaltaisissa tilanteissa merkittävästi eri tavalla. Toisaalta luonneanalyysitutkijat ovat pystyneet osoittamaan, että ihmiset, jotka kuuluvat luonneanalyysiluokittelun perusteella samaan ajattelu-, tunne- ja vaistoryhmään, käyttäytyvät samankaltaisissa tilanteissa merkittävästi samankaltaisella tavalla.


Yhteisössä luonneanalyysijärjestelmän avulla voidaan entistä paremmin hyödyntää inhimillisten voimavarojen moninaisuutta. Kun yhdessä oivalletaan erilaisuuden upeus mutta toisaalta myös sen sietämättömyys, ymmärretään varmasti toisia ihmisiä entistä paremmin. Erilaisuuden ymmärtäminen johtaa siihen, että ihminen havaitsee hiljaisen tiedon ja oppii käsittelemään ja hallitsemaan sitä organisaation kehitysprosessin kannalta viisaasti.


Luonneanalyysijärjestelmän erinomaisuus piilee sen selkeässä jäsentyneisyydessä ja konkreettisuudessa, voisi sanoa jopa: yksinkertaisuudessa. Toisena erinomaisena piirteenä järjestelmässä on, että se lähtee muuttamaan maailmaa omasta itsestä käsin. Jos muutosta ei tapahdu omassa itsessä, ei sitä voi odottaa tapahtuvan myöskään oman itsen ulkopuolella.


Oppiva organisaatio


A. Jones ja C. Hendry ovat analysoineet kirjallisuudessa esitettyjä oppivan organisaation määritelmiä. Heidän mielestään oppivaan organisaatioon liittyy ainakin kolme erilaista näkökulmaa. Ensimmäisen mukaan oppivalla organisaatiolla tarkoitetaan organisaatiota, joka purkaa henkilöstöhierarkiaa poistamalla välijohtotasoja. Tämä johtaa samalla laajaan henkilöstön kouluttamiseen ja tulevaa toimintaa koskevan yhteisen vision tavoittelemiseen.


Toisen näkökulman mukaan oppivaan organisaatioon sisältyvät samat elementit kuin edelliseen mutta tämän lisäksi keskitytään erityisesti avoimuuteen ja oman toiminnan kriittiseen arviointiin. Organisaation osaaminen on paitsi jokaisen organisaation jäsenen omat työtaidot, myös organisaation kulttuuriin sisältyvät tiedostetut ja tiedostamattomat toimintakäytännöt ja -rutiinit.


Kolmannessa näkökulmassa kaikki edellä mainitut ovat tarpeen mutta niiden lisäksi tulee kuitenkin vahvasti keskittyä ympäristön muutoksen ja oman organisaation toiminnan reunaehtojen tutkimiseen. Kyse on uutta luovasta oppimisesta ja uusien ajattelu- ja toimintatapojen määrätietoisesta tutkivasta etsimisestä. Ympäristö ja oma organisaatio on kyettävä jäsentämään monimutkaisena ja dynaamisena toimintajärjestelmänä, jolla on oma menneisyytensä, nykyisyytensä ja uusia mahdollisuuksia avaava tulevaisuus.


Voit katsoa myös: Hämeen ammattikorkeakoulu

 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje