YTO-mentelmät ja seuratoiminta


Opintokerho- tai opintopiiritoiminta

Seuratoiminta on myös oppimisen paikka! Sadoissa ja taas sadoissa opintokeskusten tukemissa opintokerhoissa ja -piireissä käsitellään monenlaisia tiedollisia, taidollisia ja yhteisöllisiä sisältöjä. Oppimista voidaan tehostaa ja tehdä mielenkiintoisemmaksi yhteistoiminnallisia menetelmiä käyttäen.

Laajennetut nimilaput

Laajennettujen nimilappujen avulla tutustuminen uudessa ryhmässä sujuu mielenkiintoisella tavalla. Työskentelyyn tarvitaan riittävän suuria paperi- tai pahvilappuja, kyniä ja hakaneuloja
  1. Vetäjä jakaa jokaiselle paperi- tai pahvilapun, kynän ja hakaneulan.
  2. Jokainen kirjoittaa lapulle saman kaavan mukaan
    - keskelle etunimi
    - vasempaan yläkulmaan syntymäpaikkakunta sekä mieluisin paikkakunta
    - oikeaan yläkulmaan kaksi mieluisinta harrastusta
    - vasempaan alakulmaan kaksi kuvaavaa sanaa itsestä
    - oikeaan alakulmaan kaksi tulevaisuuden haavetta
  3. Kortit kiinnitetään rintaan hakaneulalla.
  4. Lähdetään kulkemaan tilassa.
  5. Tavataan yksi henkilö kerrallaan ja keskustellaan korttien sisällöistä.
  6. Kortteja pidetään niin kauan että kaikki muistavat toistensa nimet.

Lukupiiri pyörii

Lukupiirin tarkoituksena on tukea opiskelua ja oppimista. Kun luetusta keskustellaan yhteisesti, asiat selkiytyvät ja jäävät myös paremmin mieleen.
  1. Opintokerhon vetäjä jakaa osallistujat 3-6 hengen ryhmiin.
  2. Kukin ryhmä saa luettavakseen saman kirjan, artikkelin tai verkkoaineiston.
  3. Lukupiirille sovitaan vaihtuva puheenjohtajuus ja aikataulu, jonka mukaan kukin toimii puheenjohtajana vuorollaan. Puheenjohtajan tehtävä on pitää keskustelu annetuissa tehtävissä ja huolehtia, että jokainen ryhmän jäsen saa puheenvuoron.
  4. Lisäksi lukupiireille sovitaan tapaamis- ja lukuaikataulu, johon kirjataan, minkä verran mitäkin tapaamista varten luetaan.
  5. Vetäjä antaa lukupiireille tehtävämonisteen tai ‑vihkon. Kukin lukupiiriläinen pitää lukupäiväkirjaa ja merkitsee muistiin ajatuksiaan.
  6. Kun aineisto on luettu lukupiireissä, sitä voidaan vielä käsitellä yhteisesti opintokerhon tapaamisessa.

Yhteistoiminnallinen kirjoittaminen

Työskentelyn tavoitteena on luoda yhteinen käsitys opiskeltavana olemasta teemasta sekä harjoitella prosessikirjoittamista. Tehtävänä voi olla referaatin, esseen tai artikkelin kirjoittaminen.
  1. Vetäjä jakaa opiskelijat 3-6 hengen pienryhmiin.
  2. Jos tehtävänä on kirjoittaa referaatti, pienryhmälle annetaan pitkähkö teksti työstettäväksi. Jos tehtävänä on tuottaa essee tai artikkeli, ryhmälle annetaan lähdemateriaalia sekä ohjeet kirjoitelmaa varten.
  3. Aineistoa käydään ensin läpi yhteisesti, jotta opiskelijat saavat siitä kokonaiskäsityksen.
  4. Ensimmäiseksi teksti tai lähdeaineisto jaetaan pienryhmissä osiin, joista kukin opiskelija saa oman osuutensa.
  5. Kukin osallistuja lukee oman osuutensa ja laatii siitä miellekartan.
  6. Seuraavaksi kukin selostaa omalle pienryhmälleen miellekarttansa sisällön, ja ryhmäläiset voivat tehdä tarkentavia kysymyksiä kartasta. Karttoja täydennetään tarpeen mukaan.
  7. Miellekartat karsitaan ja yhdistetään yhdeksi miellekartaksi.
  8. Seuraavassa vaiheessa kirjoitetaan referaatin tai artikkelin ensimmäiset luonnokset ryhmän yhteisen miellekartan avulla. Kukin pienryhmän jäsen toimii vuorotellen kirjurina.
  9. Kun luonnokset ovat valmiit, pienryhmät lukevat toistensa tekstejä ja kommentoivat niitä.
  10. Pienryhmät muokkaavat tekstejään saamaansa palautetta pohjalta ja kirjoittavat tekstien lopulliset versiot.
  11. Työskentelyt päätteeksi ryhmät tutustuvat vielä kaikkien tekstien lopullisiin versioihin ja niistä keskustellaan yhteisesti.
Kirjoittamisprosessin voi viedä läpi yhden tapaamisen aikana tai jakaa useamman tapaamiskerran pituiseksi.

Eläviä kuvia opiskeltavasta teemasta

Tämän työtavan tavoitteena on laajentaa käsitystä opiskeltavasta teemasta sekä totuttaa toimimaan ryhmässä. Työskentelyyn tarvitaan A3-kokoisia paperiarkkeja sekä tusseja.
  1. Vetäjä jakaa opiskelijat noin viiden hengen ryhmiin.
  2. Jokainen ryhmä saa aiheen omalle kuvalleen sekä paperia ja tussin.
  3. Ryhmälle annetaan ensin tehtäväksi keksiä, minkälainen kuva olisi: mitä siinä tapahtuu, missä se on otettu, ketä siinä on, missä se on julkaistu ja minkälaisen jutun yhteydessä.
  4. Ryhmä hahmottelee kuvansa paperille.
  5. Ryhmä keksii kuvalle kuvatekstin ja jutulle otsikon. Tekstit kirjoitetaan kuvan yhteyteen.
  6. Kun piirrokset ja tekstit ovat valmiit, kukin ryhmä näyttelee omaa kuvaansa edeltävän tilanteen ja jähmettyy kuvanottohetkeen pysähdyskuvaksi. Samalla työskentelyn vetäjä näyttää ryhmän piirroksen ja tekstit muille.
  7. Muut opiskelijat katsovat hetken kuvaa ja tekstejä, minkä jälkeen seuraava ryhmä esittää oman kuvansa.
  8. Kun kaikki kuvat on katsottu, teipataan paperit seinälle ja keskustellaan kuvista yhteisesti.

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje