Järjestötoiminnan tietopalvelu – Järjestö- ja yhdistystoiminta


Kriisi ja viestintä

Hannele Huhtala ja Salli Hakala
Gaudeamus 2007


*seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Sari Kuvaja


Kriisi tulee, oletteko valmiita?

Kriisi kohtaa ennen pitkää jokaista organisaatiota, ja monia useammin kuin yhden kerran. Joka muuta uskoo tai toivoo, pettää itseään ja alaisiaan. Kriisi haastaa organisaation ja testaa johtajien kyvyt. Kriisi voi olla armoton: sen lisäksi, että huono kriisin hoito satuttaa kriisin uhreja ja heidän omaisiaan, se paljastaa organisaation johtamis- ja viestintäkulttuurin aukot.


Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen viranomaiset järjestivät ensimmäisen laajan tiedotustilaisuuden lähes kaksi viikkoa onnettomuuden jälkeen. Tällainen julkisuudelta piiloutuminen ei nykyisin ole mahdollista, vaikka halua sellaiseen saattaisi ollakin. Avoimuusperiaate edellyttää viranomaisilta läpinäkyvyyttä ja kansalaisten kohtaamista, kirjoittavat Hannele Huhtala ja Salli Hakala kirjassaan Kriisi ja viestintä (Gaudeamus).


Kriisi ja viestintä on ensimmäinen suomenkielinen yleisteos kriisiviestinnän vaiheista Suomessa. Teos käsittelee erityisesti yhteiskunnallisia siviilikriisejä, julkishallinnon velvollisuuksia kriisitilanteissa ja sitä, miten viranomaiset ovat nämä velvollisuudet hoitaneet eräissä erittäin vaikeissa kriisitilanteissa. Tapausesittelyt alkavat Tsernobylistä ja päättyvät 2000-luvun kriiseihin: terrori-iskuihin Yhdysvaltoihin, Myyrmannin pommi-iskuun, tsunamiin ja Muhammedin pilakuvista alkaneeseen kohuun.


Kriisi ei kuitenkaan aina tarkoita tai vaadi jotakin massiivista, kuten tehtaan räjähdystä, laivan uppoamista tai liikenneonnettomuutta. Kriisi voi liittyä organisaation avainhenkilöön, taloudelliseen tilanteeseen tai uudessa tuotteessa havaittuihin puutteisiin. Kriisin voi aiheuttaa myös yhteistyökumppanin tai alihankkijan epäeettinen tai rikollinen toiminta, joka tahraa tai uhkaa tahrata kaikkien kyseisen organisaation kanssa tekemisissä olevien tahojen mainetta.

Kriisi ei yleensä johdu viestinnästä, mutta puutteellinen tai huonosti hoidettu viestintä voi pahentaa kriisiä. Ja päinvastoin: hyvin suunnitellun ja ajoitetun viestinnän avulla voidaan tukea kriisin hallintaa, lievittää tiedon puutteesta aiheutuvaa tuskaa ja vapauttaa organisaation voimavaroja perustehtävien hoitamiseen.


Kriisi ja viestintä -kirjan tekijöiden mukaan kriisinhallinta on ”organisaation suunniteltua toimintaa poikkeustilanteissa”. Sen tarkoituksena on minimoida vahingot ja kriisin toiminnalle aiheuttamat menetykset. Kriiseihin voi ja kannattaa varautua. Parasta riskienhallintaa on kriisien ennakointi, toimintatapojen harjoittelu ja koulutus. Kriisisuunnitelmiin pitää aina liittää myös kriisiviestinnän suunnitelmat.


Vaikka kirjan esimerkit keskittyvät yhteiskunnallisiin kriiseihin, samat kriisiviestinnän lainalaisuudet pätevät lähes kaikissa organisaatioissa. Viestintäyksiköissä kannattaakin verrata kirjoittajien laatimia kriisiviestinnän toimintaohjeita oman organisaation vastaaviin ja arvioida mahdolliset kehittämistarpeet. Jos ohjeita ei ole lainkaan, niitä on syytä alkaa valmistella viipymättä. Yrityksissä kriisin puutteellisella hoidolla on nimittäin kauskantoisia vaikutuksia: maine menee ja asiakkaat kaikkoavat.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje