Järjestötoiminnan tietopalvelu – Järjestö- ja yhdistystoiminta


Kansalaistoiminta osana ajan ja elämän hallintaa

Leo Stranius

*Kansalaisfoorumi.net-verkkolehti, 1.2.2010

Kansalaistoiminnassa yhä useammin tärkeimmäksi resurssiksi nousee ajanhallinta ja ihmisten ajankäyttö. Aktiivisuus kasaantuu, ja usein luottamustehtävissä tai palkkatyössä olevat järjestöaktiivit joutuvat kovan paineen alle.

Kansalaisjärjestötoimijoiden tulisikin kiinnittää erityistä huomiota omaan ajan- ja elämänhallintaan. Tätä varten on olemassa lukemattomia elämänhallintaoppaita. Yksi parhaista ja konkreettisimmista on Leo Babautan teokset1  ja Zen Habits -blogi2. Tässä kymmenen kokeiltua ja hyväksi havaittua ohjenuoraa.

1. Pidä mukanasi aina muistikirja, johon kirjaat toimenpiteitä vaativat asiat ja uudet ideat. Kun tehtävät ja ideat on kirjoitettu muistiin, vapautuu pää ottamaan vastaan uusia ajatuksia.

2. Pidä sähköpostisi tyhjänä. Prosessoi saapuneet viestit vähintään päivittäin. Älä jätä viestejä postilaatikkoon, vaan poimi joukosta tärkeät asiat ja joko poista viestit tai laita ne kansioihin. Asiat voi tehdä välittömästi, siirtää tehtävälistaan tai delegoida eteenpäin. Älä lue sähköpostejasi jatkuvasti, vaan varaa sille tietty aika. Älä pidä päällä toimintoa, joka ilmoittaa uudesta viestistä.

3. Määrittele tärkeimmät tehtäväsi tulevalle vuodelle, viikolle ja päivälle. Määrittele sunnuntaina tai maanantaina tulevan viikon 4–6 tärkeintä tavoitetta ja aikatauluta ne. Valitse joka aamu 1–3 tärkeintä asiaa, jotka sinun tulee tehdä, ja tee ne mieluiten heti aamulla ennen kuin avaat päivän lehden, sähköpostin tai Facebookin. Tee suurista tavoitteistasi julksia. Kerro niistä ystävillesi, kollegoillesi sekä kirjoita niistä blogissasi.

4. Tee vain yhtä asiaa kerrallaan. Kun teet jotakin, sulje muut häiriötekijät kuten sähköposti, puhelin, Facebook, Twitter, ylimääräiset ohjelmat ja netti. Pyri tekemään päivän tärkein asia heti aamulla. Kannattaa aloittaa kaikkein haastavimmasta tehtävästä. Ryhtyminen tuumasta toimeen on maailman pisin työmatka ja yleensä kaikkein vaikeinta. Sen jälkeen helpottaa. Muista palkita itseäsi suoritetuista tehtävistä.

5. Pidä työlistasi mahdollisimman yksinkertaisena. Jaottele tehtävät esimerkiksi työn, kodin ja harrastusten tai projektien mukaan. Pidä myös listaa niistä asoista, joita odotat muiden tekevän sinulle. Käytä mahdollisimman yksinkertaista työkalua. Tarkoitukseen sopii esimerkiksi pieni ruutuvihko, joka kulkee aina mukana. Tarkista työlistasi joka päivä.

6. Organisoidu. Määrittele paikka kaikelle. Laita paperit ja viestit heti oikeille paikoilleen. Älä pinoa niitä odottamaan myöhempää arkistointia. Varmista, että työpöytäsi on puhdas.

7. Seuraa päivä- ja viikko- ja vuositavoitteesi säännöllisesti. Näin varmistat, että teet oikeita asioita. Käy läpi säännöllisesti myös muistiinpanosi, kalenterisi ja työlistasi.

8. Priorisoi ja vähennä tehtäviäsi säännöllisesti. Poista työlistaltasi kaikki, mikä ei ole välttämätöntä tavoitteidesi toteutumisen kannalta. Vähennä myös sisään tulevan informaation virtaa kuten turhia sähköpostilistoja, RSS-feedejä ja lehtiä. Kerää pieniä tehtäviä yhteen ja tee ne kerrralla.

9. Muodosta rutiineja, jotka johtavat kohti tavoitteitasi. Ilman rutiineja on vaikea hallita päivittäin tulevia keskeytyksiä. Tee lista asioista, joita teet päivittäin ja viikottain. Nouse ylös mahdollisimman aikaisin. Esimerkiksi aamuisin voit katselmoida päivän tärkeimmät tehtävät ja määritellä tulevat tavoitteet, urheilla, käydä läpi sähköposteja. Iltaisin voit valmistautua seuraavaan päivään, siivota sähköpostin, kirjoittaa blogia. Myös viikkorutiinit kuten siivous ja kaupassa käynti kannattaa ottaa haltuun.

10. Tee sitä, mikä on intohimosi. Vaatiiko tämä sen enempää selitystä? Kannattaa keskittyä siihen, mikä tekee elämästäsi tyytyväistä ja elämisen arvoista. Kannattaa tehdä sitä, mikä polttelee kaikkein eniten, ja jota haluatkin tehdä heti aamulla herätessäsi. Mikäli et ole tyytyväinen nykyiseen työhösi, sitä kannattaa vaihtaa. Työ ei ole työtä, vaan pikemminkin intohimo.

Leo Stranius
Kirjoittaja toimii Luonto-Liiton pääsihteerinä ja tutkii yhteiskunnallisia liikkeitä Tampereen yliopistossa
 

1 ks. esimerkiksi The Power of Less: The Fine Art of Limiting Yourself to the Essential, in Business and in Life (2008) sekä verkkokirjat: Zen to Done, The Zen Habits Handbook for Life, The Essential Motivation Handbook  ja   

2 http://zenhabits.net/ 

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje