Järjestötoiminnan tietopalvelu - Järjestö- ja yhdistystoiminta

Viestinnän vallankumous

Löydä uusi työyhteisöviestintä 


Elisa Juholin 
WSOY 2009. ISBN: 978-951-0-35582-4

*Seuraavassa kirjaesittely, kirjoittanut Tuuli Liski
 
Internet ja tiedon saatavuuden räjähdysmäinen kasvu vaikuttavat myös työyhteisöviestintään. Elisa Juholinin teos ”Viestinnän vallankumous” käsittelee muutoksen heijastumista organisaatioiden viestintään ja sisäiseen kommunikaatioon. Teos on osa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun vuosina 2005–2008 käynnissä ollutta Työyhteisöviestintä 2010 -hanketta.

Juholin käsittelee teoksessaan tarkkaan työyhteisöiden ja niiden viestinnän kohtaamaa muutosta. Merkittäviksi tekijöiksi hän nostaa globalisaation, informaation lisääntymisen, internetin ja sosiaalisen median sekä lisääntyneen epävarmuuden. Muutoksen kuvaukselle on omistettu teoksesta laajalti tilaa ja se esitellään tutkimustulosten, asiantuntijalausuntojen ja esimerkkien kautta.

Teollinen yhteiskunta on muuttunut tietoyhteiskunnaksi ja yhä useampi työskentelee tietotyössä, joka vaatii tiedonhallintataitojen lisäksi viestintäosaamista. Tämä viestintäosaaminen perustuu kuitenkin Juholinin mukaan monesti vanhentuneille käsityksille tiedosta ja viestinnän luonteesta. Juholin esitteleekin työyhteisöviestinnälle uuden agendan, joka noudattaa kuusiportaista mallia ja pyrkii päivittämään organisaatioiden viestinnän uusien vaatimusten tasolle. Teos sisältää myös käytännön esimerkkejä siitä miten uuden mallin soveltaminen muuttaa tilanteisiin reagoimista.

Teoksen toinen osa käsittelee käytännön tasolla uuden ajattelun soveltamista ja aloittamista työyhteisöissä. Juholin tarjoaa lukijalle ”työkirjoja” eli ohjeita ja ohjaavia kysymyksiä soveltamisen avuksi. Juholin tarjoaa apua laajasti erilaisiin tilanteisiin. Käsitellyt aiheet ovat: tiedonkulku, arvot, strategiaviestintä, muutokseen sopeutuminen, vaikuttaminen ja sen edistäminen, työyhteisön tunnelman parantaminen, osaamisen ja oppimisen edistäminen työyhteisöissä, johtoryhmäviestinnän kehittäminen, esimiestehtävissä olevien viestinnän parantaminen, asiantuntijaviestintä, uusien työntekijöiden perehdyttäminen, palautekäytännöt, projektiviestintä sekä työnantajamaine.

Teos sisältää myös Helena Lemminkäisen kirjoittaman osion koulutuksesta. Lemminkäisen mukaan perinteiset kurssit eivät enää riitä vaan myös koulutusta on kehitettävä. Tärkeintä olisi toimintamallien muuttaminen ja koulutusvaikutusten, eli oppien arjen toiminnaksi kääntymisen varmistaminen työpaikoilla. Teos esittelee myös vaikuttavan viestintäkoulutuksen onnistumisen edellytykset.
 
 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje