Järjestötoiminnan tietopalvelu – Järjestö- ja yhdistystoiminta

Organisaatioteoriat

Risto Harisalo

Tampere University Press. Tampere 2009.


*Kirjaesittely, kirjoittanut Aaro Harju


Suomi on organisaatioyhteiskunta, toteaa Risto Harisalo teoksessaan Organisaatioteoriat. Teos on hyvä yleiskatsaus organisaatioteoreettiseen ajatteluun ja keskeisimpiin organisaatioteorioihin.


Harisalon mukaan organisaatio on suunniteltu järjestelmä, jonka tehtävänä on toteuttaa sille asetetut tavoitteet. Organisaatiot edustavat yhteistoiminnallisia järjestelyitä, joiden keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa organisaation olemassaolo ja toiminnan jatkuvuus.


Organisaatio on Harisalon mukaan aina jossakin suhteessa muodollinen. Muodollisuuden alkuperäisenä tarkoituksena on luoda organisaation toimintaan rationaalisuutta, ennustettavuutta, laatua ja tuottavuutta. Jokaisella organisaatiolla on erilainen muodollisuuden asteensa, riippuen organisaation luonteesta, tavoitteista ja kontekstista ja toimintaympäristöstä. Organisaatiossa on aina mukana myös hierarkiaa. Sitä ei voi täysin välttää, vaikka organisaatio haluaa olla miten hajautettu ja matala.


Rakenne tekee Harisalon mukaan organisaation. Rakenteen ja prosessien tarkoituksena on tehdä organisaatioista mahdollisimman tehokkaita. Rakenne on organisaation olemassaolon ja toiminnan perusta. Klassiselle organisaatioteorialle oli tyypillistä nähdä rakenne hierarkkisena.


Jokaisessa organisaatiossa on virallinen ja epävirallinen todellisuutensa. Organisaatioiden epävirallinen todellisuus kompensoi virallisen organisaation luontaisia puutteita. Epävirallisten ryhmien toiminnallinen logiikka ei noudata virallisen organisaation kaavoja ja käytäntöjä, joihin kuuluvat mm. auktoriteetin hierarkia, muodollisuus, yleiset säännöt ja ennustettavuus.


Epäviralliset ryhmät – informaalinen organisaatio – edustavat potentiaalisesti hyvin dynaamista ja vaikuttavaa valtaryhmittymää, joka voi tehdä tyhjiksi organisaation omat pyrkimykset. Epävirallisten ryhmien toiminta auttaa ymmärtämään, miksi organisaatioissa esiintyy ennakoimatonta ei-toivottua käyttäytymistä ja miksi johdon toimenpiteillä on ennakoimattomia ei-toivottuja vaikutuksia.


Valta keskittyy väistämättä jokaisessa organisaatiossa muutamien harvojen ihmisten käsiin enemmistön sijasta.  Vallan ulottuvuuksia organisaatioissa on useita. Asemaan liittyvä valta kuvaa auktoriteetin hierarkiaa. Johtajia totellaan heidän asemansa vuoksi. Asiantuntijavalta edustaa valtaa, jossa toinen tottelee toista, koska hän luottaa henkilön asiantuntemukseen asiassa. Henkilökohtainen valta perustuu ihmisten henkilökohtaisille ominaisuuksille, persoonalle. Tätä vallan muotoa voidaan kutsua myös karismaattiseksi vallaksi. Nämä ovat avoimia vallan muotoja. Kätketty valta edustaa valtaa, jonka tarkoituksena on saada vallankäytön kohteet mukautumaan vallankäyttäjän tavoitteisiin.


Harisalo kirjoittaa teoksessa paljon organisaatiokulttuurista, jolla on keskeinen vaikutus organisaation käytännön toimivuuteen. Harisalon mukaan organisaatioilla on oma sisäinen todellisuutensa, joka ohjaa ihmisten ajattelua, valintoja ja käyttäytymistä ja joka on ainakin jossain määrin riippumaton organisaation muodollisista tekijöistä.


Organisaation kulttuurissa on kysymys pohjimmiltaan hyvin yksinkertaisesta asiasta. Kun ihminen astuu uuteen organisaatioon, hän kohtaa siinä henkisen todellisuuden, joka on todennäköisesti kehittynyt pitkän ajan kuluessa ja jonka varassa ihmiset tarkastelevat työnjaollisia rakenteita, prosesseja ja käytäntöjä. Ihmisen oletetaan sopeutuvan tähän henkiseen todellisuuteen ja niin tehdessään hän oppii talon tavoille. Hän oppii näkemään asioiden syy- ja seuraussuhteet tietyllä tavalla, arvostamaan tiettyjä asioita ja väheksymään toisia. Hän oppii ajattelemaan, valitsemaan ja käyttäytymään tavalla, joka ei ole ristiriidassa muiden ihmisten kanssa. Hän oppii tietoisesti ja tiedostamatta organisaation kulttuuria seuraamalla muiden käyttäytymistä.


Organisaatiokulttuurissa on siten kysymys hallitsevista ajattelu- ja toimintatavoista, jotka ovat muotoutuneet ja vahvistuneet yhteisten kokemusten myötä. Näin ymmärrettynä kulttuuri vaikuttaa niin syvällä ihmisissä, että he eivät osaa välttämättä kertoa käyttäytymisensä ja valintojensa syitä ja perusteita. Vahva kulttuuri ilmenee ihmisten luonnollisena ja yleisesti hyväksyttävänä pidettynä toimintana.


Organisaatiokulttuuriin kuuluu tietämys, toimintatapa, tulkinnat, ymmärrys, merkitykset ja havaitseminen. Yksi tapa määritellä organisaatiokulttuuri on ymmärtää se organisaatiossa suhteellisen laajasti omaksutuksi henkiseksi syvärakenteeksi, jonka varassa organisaatiossa ajatellaan, toimitaan ja strukturoidaan valinnan mahdollisuuksia. Kun jokin asia on laajasti omaksuttu, ihmiset pitävät sitä yleisesti hyväksyttynä, luonnollisena ja kiistattomana.


 


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje