rss Palvelut

Palvelut -osiossa esitellään Suomessa käytetyimpien ja järjestöjen kannalta hyödyllisimpien sosiaalisen median kanavien käyttöä. Artikkeleista saat konkreettisia vinkkejä esimerkiksi Facebookin ja Twitterin käyttöön.
19.12.2011 15.41

7 kohdan tarkistuslista toimivaan Facebook-sivuun

Facebook-sivusta saa paljon irti ihan yksinkertaisilla toimenpiteillä. Tee vuodenvaihteen tsekkaus organisaationne sivulle ja katso tarkistuslistasta, miten sivusta saa vielä toimivamman!
Törmäsin viime viikolla englanninkieliseen blogikirjoitukseen, jossa kerrottiin mitkä ovat 14 merkkiä siitä, että olet epäonnistumassa Facebook-markkinoinnissasi. Itse toisin asiat mieluummin esiin positiivisena tarkistuslistana Facebookin käytön mahdollisuuksista. Siksi tämä kirjoitus, joka pohjaa osittain Mart Pröömin artikkeliin 14 Signs That You Are Failing at Facebook Marketing

Kuluneen syksyn aikana olen pitänyt useita Facebook-koulutuksia, joissa järjestöt ovat tutustuneet Facebookin käytön mahdollisuuksiin viestinnässään ja markkinoinnissaan, opetelleet palvelun perustoimintojen ja seurantatyökalun käyttöä sekä ihan alusta lähtien luoneet järjestölleen tai yhdistykselleen Facebook-sivun. 

Usein lähtökohta on se, että palvelua osataan käyttää henkilökohtaisella tasolla riittävän hyvin, mutta sivujen ja ryhmien toimintojen omaksumiseen menee aikaa. Oman haasteensa tuo lisäksi se, että Facebook uudistaa sisältöään jatkuvasti. Tästä alla olevasta listasta voit kuitenkin tarkistaa, mitkä kaikki asiat sivullasi ovat jo kunnossa ja mitkä voit ottaa seuraaviksi tavoitteiksesi sivun sisällön ja markkinointitoimien kehityksen suhteen. 

1. Sivun url-osoite ymmärrettävään muotoon. 

Tarkista, että sivusi osoite on järkevässä muodossa, kuten esim. www.facebook.com/kiinnostukirja. Pääset ylläpitäjänä muokkaamaan osoitetta klikkaamalla oikean yläkulman painiketta "Muokkaa sivua", valitsemalla ylläpitovalikosta vasemmasta laidasta "Perustiedot" ja täältä aktivoimalla kohdan "Käyttäjänimi". Lisätietoja käyttäjänimestä löydät täältä

2. Luo laskeutumissivu, jonka sivullesi saapuvat ihmiset näkevät ensimmäiseksi

Laskeutumissivu tarkoittaa sellaista sivua, joka on räätälöity sivusi edustaman asian mukaiseksi. Kun ihmiset ohjaa saapumaan tällaiselle sivulle, pystyt itse määrittelemään, mitä ihmiset sivultasi ensimmäisenä näkevät perinteisen seinän sijasta. Laskeutumissivun tekeminen vaatii jo hieman enemmän teknistä osaamista, joskin tekemiseen on kehitetty myös valmiita ohjelmapohjia, kuten Kiinnostu-kirjassakin mainittu Fanisivukone. Tämän linkin takaa löydät myös englanninkielisen artikkelin käsitellen laskeutumissivujen tekemistä Facebook-sivulle. 

3. Hyödynnä Facebookin valmiita sovelluksia 

Facebook-sivulla on valmiina käytettävissä useita sovelluksia, jotka voi asentaa näkyviin profiilikuvan alla olevaan valikkoon ja näin tuoda sivulle lisää sisältöä. Vakiona sivunavigaatio näyttää aina seinän, tiedot ja kuvat. Tämän lisäksi voit hyödyntää seuraavia perussovelluksia: linkit, video, tapahtumat, muistiinpanot ja kysymykset. Muista kuitenkin, että sovellukset kannattaa tuoda esille vasta sitten, kun niiden alla on jotakin näytettävää. Esimerkiksi Tapahtumat-sovellusta on turha aktivoida ennen kuin on ollut tapahtumia, jotka on tehty sivun alle. Pääset aktivoimaan sovellukset käyttöön klikkaamalla "Muokkaa sivua" ja "Sovellukset". 

4. Vain yksi päivitys viidestä käsittelee omaa organisaatiota

Tarkista, miltä Facebook-sivunne seinä näyttää nyt. Montako viimeisistä 15 päivityksestänne käsittelee organisaation omia asioita tai ohjaa verkkosivuillenne? MItä lähemmäs pääsit lukua 3/15, sen parempi. Muista, että ihmisiä kiinnostavat kaikki edustamanne alueen asiat, eivät ainoastaan organisaationne tuottamat aiheita käsittelevät tiedotteet. 

5. Seuraa aktiivisesti, moniko "Puhuu tästä", aktivoi ihmisiä ja päivitä ahkerasti

Puhuu tästä -kuva
Facebookin uusiin kävijäseurantatietoihin kuuluu sivun vasemmassa laidassa oleva luku "Puhuu tästä". Luku kertoo, moniko henkilö on viimeisten seitsemän päivän aikana reagoinut sivulla oleviin päivityksiin tykkäämällä, jakamalla tai kommentoimalla. 

Jos luku on pieni, kannattaa päivitysten sisältöä pohtia. Kuvien ja videoiden jakaminen sekä kyselytoiminnon käyttäminen aktivoivat ihmisiä tehokkaasti. Päivitysaktiivisuus on myös yksi avain onneen. Mitä useammin jaat sivullasi tietoa ja osallistut siellä käytävään keskusteluun, sen useammin sivun toiminnot myös nousevat esiin tykkääjiesi uutisvirrassa. Myös päivitysten kellonajalla on merkitystä.

6. Muista kuvat ja Tiedot-sivu

Onko sivunne yläpalkin viiden kuvan sarja linjassa profiilikuvan kanssa? Entä oletko luonut sivullesi erilaisia kuva-albumeita? Jos vain suinkin on mahdollista, hyödynnä kuvia sivullasi, sillä ihmiset pitävät niiden selailusta. Kuvien julkaisun suhteen tulee aina kuitenkin huomioida tekijän- ja julkaisuoikeudet: lisää kuvan yhteyteen kuvaajan nimi ja kysy kuvissa näkyviltä ihmisiltä lupa kuvien julkaisuun. Mielenkiintoisia ratkaisuja kuvasarjan hyödyntämisestä löydät esimerkiksi täältä

Mitä lukee Tiedot-sivullanne? Lisää sivulle lyhyt info siitä, mitä organisaatiota Facebook-sivu edustaa. Muista, että Facebook-sivunne on eri asia kuin verkkosivunne, joten lyhyt esittely organisaatiosta riittää. Sitä enemmän kannattaa panostaa siihen, että kerrotte Facebook-sivun käytöstänne. Kertokaa tykkääjillenne esimerkiksi seuraavista asioista: 
  • Mitä jaatte sivuillanne?
  • Millä perusteella vastaatte sivulla esitettyihin kysymyksiin?
  • Kuka tai ketkä sivua päivittävät?
  • Mitkä ovat Facebook-sivunne pelisäännöt?
Martat vinkkaa -tiedot
Marttaliitto kertoo selkeästi Facebook-sivun käytöstä Tiedot-osiossaan.

7. Tuo persoonat Facebookin takana esiin

Facebook-sivun ylläpitäjät päivittävät sivua aina pääasiallisesti sivun nimellä ja profiilikuvalla. Ylläpitäjät voivat tosin käydä vaihtamassa päivitysroolinsa henkilöprofiiliin klikkaamalla oikeasta yläkulmasta "Muokkaa sivua", valitsemalla "Sinun asetuksesi" ja poistamalla ylimmän kohdan "Julkaisuasetukset" ruksin. 

Useimmiten sivun viralliset päivitykset tehdään kuitenkin sivun nimissä ja tästä syystä on hyvä sopia, miten sivullanne tuodaan sen takana olevat ihmiset esiin. Persoona päivitysten takana tuo sivulle helposti lähestyttävämpää henkeä. Voitte toimia esimerkiksi seuraavasti: 
  • Kirjoittaa jokaisen päivityksen perään, kuka sen on tehnyt
  • Kertoa Tiedot-osiossa, ketkä kaikki sivua päivittävät
  • Laittaa ns. peruspäivitysten perään yleinen toivotus, kuten kuvassa T: Toimiston tytöt
  • Vastatessa kysymyksiin allekirjoittaa jokainen vastaus nimellä, kuten kuvassa
ProCom FB allekirjoitukset
ProCom - Viestinnän ammattilaisten Facebook-sivulla päivitykset allekirjoitetaan yleisellä tasolla, mutta jokainen vastaus omalla nimellä.











Palaa otsikoihin | 3 Kommenttia | Kommentoi



Tulosta sivu
Tilaa tämä blogi.
rss

kiinnostu-ja-kiinnosta2


seuraatw
Seuraa Twitterissä

Viimeisimmät tekstit

16.6.2014 21.03Julkaiseminen verkossa, tekijänoikeudet ja kuvausluvat Piritta Seppälä

Julkaistaessa verkkoon kuvia, videoita tai esimerkiksi diaesityksiä, on tärkeää tietää muutamia asioita toimiakseen oikein. Tässä artikkelissa on muutamia vinkkejä julkaisemiseen liittyen. 

Tekijänoikeuksia, julkaisemista ja sosiaalisen median lakeja käsitellään tarkemmin myös kahdessa laaja-alaisessa suomalaisessa kirjassa:

Opettajan tekijänoikeusopas. 2011. Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen. 
Sosiaalisen median lait. 2013. Pirkko Pesonen. 


Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 20.50Harto Pöngän tekemiä koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä Piritta Seppälä

Sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä on tehnyt vuosien varrella kattavia koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. 


Tästä blogista löydät linkkejä hänen aihetta käsitteleviin kirjoituksiinsa ja esityksiinsä. 


Sosiaalisen median tilastoja


Suomalaiset Facebookissa 2011-2014 - käyttäjämäärät ja kuvaajat (14.1.2014)


WhatsApp ja muut viestipalvelut syövät sekä Facebookin että tekstiviestien suosiota (9.1.2014) 


Arvio suomalaisten Facebook-käyttäjien todellisesta määrästä + ikäpyramidi (27.2.2013)

Lue lisää | 0 Kommenttia