rss Palvelut

Palvelut -osiossa esitellään Suomessa käytetyimpien ja järjestöjen kannalta hyödyllisimpien sosiaalisen median kanavien käyttöä. Artikkeleista saat konkreettisia vinkkejä esimerkiksi Facebookin ja Twitterin käyttöön.
3.4.2012 19.00

Näin muokkaat LinkedIn-profiilistasi toimivan, osa 1

Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti LinkedIniä, joka on yksi Suomessakin pisimpään käytetyistä sosiaalisen median palveluista. LinkedInissä on kyse ammattiin, osaamiseen ja työhön liittyvästä verkostoitumisesta. Tässä artikkelissa perehdytään erityisesti siihen, millainen on toimiva henkilökohtainen LinkedIn-profiili.

LinkedIn perustettiin vuonna 2003. Palvelua käyttää maailmanlaajuisesti noin 150 miljoonaa ihmistä ja Suomessa LinkedIn-profiilin on ottanut käyttöön karkeasti arvioiden pari sataa tuhatta henkilöä. Tiivistettynä LinkedInissä voi tehdä seuraavaa:

  • luoda henkilöprofiilin oman osaamisen esiintuomiseksi
  • perustaa ryhmän jonkin aiheen ympärille
  • avata yritykselle tai organisaatiolle oman tilin

LinkedIn-profiilin muokkaaminen toimivaksi

LinkedIniin voi luoda itselleen oman profiilin, jota voi käyttää mm. seuraaviin tarkoituksiin: 

  • ammatillisen asiantuntijaprofiilin luominen verkossa
  • oman osaamisen markkinointi
  • verkostoituminen ja keskustelu saman alan ammattilaisten kanssa
  • työnhaku
  • tiedonhaku

Kannattaa muistaa, että profiilin ei tarvitse olla pelkästään staattinen sähköinen cv, vaan siitä voi tehdä myös mielenkiintoisen ja verkostoitumiseen kannustavan. Tässä muutama asia, joihin profiilissasi kannattaa vähintään kiinnittää huomiota. 


LinkedIn-profiili-Piritta030412
Kuvassa on kirjoittajan LinkedIn-profiilin tiivistelmäikkuna.

  1. Kuva - valitse laadukas kuva, josta sinut tunnistaa hyvin ja jota voit halutessasi käyttää myös muilla sosiaalisen median kanavillasi.

  2. Kuvaus - kerro nykyisestä työstäsi max 120 merkillä. Esim. viestinnän ja verkkoviestinnän opettaja on kuvaavampi kuin pelkkä opettaja. Kuvauksessa kannattaa kertoa myös se, kenen palveluksessa kyseistä tehtävää toteuttaa. Profiiliin kuuluu myös kohta Summary, jossa voit kertoa nykyisestä työnkuvastasi ja työelämän tilanteestasi tarkemmin. Muista hyödyntää kuvauksessa ja summaryssa samoja avainsanoja, niin löydettävyytesi palvelussa paranee huomattavasti. 

  3. Työhistoria - profiilin tiivistelmäikkunassa voit esitellä 1-3 edellistä työpaikkaasi. Alempana profiilissa voit kertoa tarkemmin, mitä olet kussakin työssä tehnyt. 


  4. Koulutus - profiilissa voi nostaa esiin omat tutkintonsa ja oppilaitokset, joissa on opiskellut. Näiden tiivistelmä tulee näkyviin myös profiilin tiivistelmäikkunaan. 

  5. Suositukset - LinkedInissä voi antaa suosituksia sekä nykyisille että entisille työkavereille tai yhteistyökumppaneille. Suosituksia voi pyytää kaikkiin niihin tehtäviin ja opintoihin, joita olet LinkedInissä ilmoittanut. 

    Vinkki: Paras tapa saada suosituksia on antaa niitä ensin ja pyytää vasta sitten. 

  6. Kontaktit - kannattaa etukäteen miettiä, kenen kanssa haluaa verkostoitua LinkedInissä. Vinkkinä kannattaa muistaa, että kun lähetät verkostokutsun jollekin toiselle, lisää automaattiviestin tilalle henkilökohtainen pyyntö verkostoitua kanssasi. Näin osoitat olevasi oikeasti kiinnostunut olemaan linkittynyt kyseisen henkilön kanssa. Oma toimintastrategia helpottaa myös siinä vaiheessa, kun tiedät, hyväksytkö verkostoosi myös sellaisia tahoja, joita et välttämättä vielä hyvin tunne. 

  7. Yhteystiedot - lisää profiiliin haluamasi yhteystiedot ja jos sinulla on verkkosivut tai blogi, nimeä ne kyseisten sivujen nimellä, jolloin sivun nimi jo kertoo lukijalle, mitä linkin takaa löytyy. Voit nostaa esiin yhteensä kolme verkko-osoitetta. 

    Pääset muokkaamaan verkkosivujen osoitteita seuraavasti: 
    - napsauta profiili-ikkunasi kohdan Websites "Edit"-painiketta
    - valitse sivustojen alasvetovalikosta "Other"
    - kirjoita keskimmäiseen ruutuun sivustoasi kuvaava nimi
    - laita viimeiseen ruutuun sivun osoite ja tallenna

    LinkedIn-websites-nimeäminen
    Kuvassa on näkymä, jossa pääset muokkaamaan profiilin Websites-kohdan nimityksiä.


Muista: Käyttäessäsi LinkedIniä työnhakuun, avaa profiilisi kokonaan avoimeksi kaikille. Näin tehostat näkyvyyttäsi ja löydettävyyttäsi palvelussa. 


- Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta




Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tulosta sivu
Tilaa tämä blogi.
rss

kiinnostu-ja-kiinnosta2


seuraatw
Seuraa Twitterissä

Viimeisimmät tekstit

16.6.2014 21.03Julkaiseminen verkossa, tekijänoikeudet ja kuvausluvat Piritta Seppälä

Julkaistaessa verkkoon kuvia, videoita tai esimerkiksi diaesityksiä, on tärkeää tietää muutamia asioita toimiakseen oikein. Tässä artikkelissa on muutamia vinkkejä julkaisemiseen liittyen. 

Tekijänoikeuksia, julkaisemista ja sosiaalisen median lakeja käsitellään tarkemmin myös kahdessa laaja-alaisessa suomalaisessa kirjassa:

Opettajan tekijänoikeusopas. 2011. Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen. 
Sosiaalisen median lait. 2013. Pirkko Pesonen. 


Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 20.50Harto Pöngän tekemiä koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä Piritta Seppälä

Sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä on tehnyt vuosien varrella kattavia koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. 


Tästä blogista löydät linkkejä hänen aihetta käsitteleviin kirjoituksiinsa ja esityksiinsä. 


Sosiaalisen median tilastoja


Suomalaiset Facebookissa 2011-2014 - käyttäjämäärät ja kuvaajat (14.1.2014)


WhatsApp ja muut viestipalvelut syövät sekä Facebookin että tekstiviestien suosiota (9.1.2014) 


Arvio suomalaisten Facebook-käyttäjien todellisesta määrästä + ikäpyramidi (27.2.2013)

Lue lisää | 0 Kommenttia