rss Palvelut

Palvelut -osiossa esitellään Suomessa käytetyimpien ja järjestöjen kannalta hyödyllisimpien sosiaalisen median kanavien käyttöä. Artikkeleista saat konkreettisia vinkkejä esimerkiksi Facebookin ja Twitterin käyttöön.
23.2.2012 17.16

Näin luot Facebook-mainoksen

Mainostaminen on yksi hyvä mahdollisuus tavoittaa kohderyhmänsä Facebookissa. Mainosten tekeminen on yksinkertaista ja nopeaa, mutta kannattaa kuitenkin ensin pysähtyä hetkeksi miettimään, millaista mainosta tekee ja kenelle sen kohdentaa. Tästä bloggauksesta löydät ohjeet sellaisen mainoksen luomiseen, joka ohjaa Facebookin ulkopuolella olevalle sivulle. 

Tutustu ja suunnittele

Ennen kuin hyppäät suoraan tekemään mainosta, lue ensin Facebookin mainostussäännöt. Säännöistä löydät yksityiskohtaiset ohjeet liittyen Facebook-mainostamiseen aina yksityisyydestä Facebook-viitteisiin. Kannattaa huomioida, että mainoksen tulee selkeästi vastata tarjottua tuotetta tai palvelua eikä se saa johtaa harhaan. Mikäli suunnittelet mainosta, joka sisältää kilpailun tai kampanjan, lue myös Facebookin Mainonnan ohjeistukset.

Tutustuttuasi Facebook-mainonnan sääntöihin, keskity mainoksesi suunnitteluun. Voit miettiä valmiiksi parikin mainosmallia, jotka voit laittaa pyörimään Facebookiin samanaikaisesti tai testata niiden toimivuutta vuorotellen. Kokeileminen käytännössä ja erilaisten mainostyyppien hyödyntäminen on paras tapa oppia Facebook-mainontaa. 

Suunnittelun vinkit: 
  1. Tuote - Mitä olet mainostamassa? Entä mikä tuotteessasi tai palvelussasi on sellaista, joka kiinnostaa ihmisiä? Kokoa ajatuksistasi itselle luettelo sisällöntuotantoa helpottamaan. 
  2. Kohderyhmä - Kenelle mainostat? Kenen haluat näkevän mainoksesi ja reagoivan siihen? Tee konkreettinen kohderyhmäsi kuvaus avuksesi. 
  3. Mainoksen kohdesivu - Mainostatko esimerkiksi Facebook-sivuasi vai ohjaatko ihmisiä Facebookin ulkopuolelle? Facebookin ulkopuolelle ohjaavissa mainoksissa keskity erityisen tarkasti alla olevien asioiden pohtimiseen. 
  4. Kuva - Ihminen kiinnittää huomionsa ensimmäisenä todennäköisesti mainoksen kuvaan. Huomioi, että kuvan koko on mainoksessa kuitenkin pieni (110x80 pikseliä). Millainen pieni kuva tuotteestasi voi siis kiinnittää parhaiten ihmisten huomion?
  5. Otsikko - Mainoksen otsikon maksimipituus on 25 merkkiä. Huomaa, että jos mainos ohjaa Facebookin sisällä johonkin kohteeseen, mainoksen otsikko on automaattisesti kohdesivun nimi. Jos mainostat Facebookin ulkopuolella olevaa sivua, voit muokata otsikkoa itse. Mitä otsikossasi pitää lukea, että se saa ihmiset lukemaan myös varsinaisen tekstin ja klikkaamaan mainostasi?
  6. Sisältö - Mainoksen tekstiosio on pituudeltaan maksimissaan 135 merkkiä. Tässä sinun tulisi pystyä kiinnostavasti kertomaan tuotteestasi siten, että ihminen klikkaa mainosta ja päätyy näin haluamallesi sivulle joko Facebookin sisällä tai sen ulkopuolella. 
Muista myös, että Facebook-mainokset maksetaan luottokortilla. 

Mainoksen luominen

Facebook-mainokset näkyvät sivujen oikeassa reunassa. Mainosten yläpuolella lukee harmaalla taustalla Sponsoroitu. Klikkaa tekstin vieressä olevaa "Luo mainos" -tekstiä ja pääset aloittamaan oman mainoksen teon. Mainoksen luomissivun osoite on: http://www.facebook.com/ads/create/

Mainoksen luominen aloitetaan "Suunnittele mainoksesi" kohdasta. Jos mainostat Facebookin sisällä olevaa kohdetta, kuten esimerkiksi Facebook-sivuasi, valitse se kohdasta "Destination" aukeavasta listasta. Listassa näet kaikkien ylläpitämiesi sivujen nimet. Jos mainostat Facebookin ulkopuolella olevalle sivulle, valitse "Destination" -alasvetovalikosta kohta Ulkoinen URL-osoite. 

Seuraavissa kuvissa luodaan Kiinnostu-kirjalle mainos, joka ohjaa kirjan tilaussivulle osoitteessa http://www.kansalaisfoorumi.fi/kiinnostu-ja-kiinnosta.html

Mainoksen luominen 1
Kiinnostu-kirjan verkkosivulle ohjaavan mainoksen luomisen vaihe 1. Facebook näyttää sinulle mainosta luodessasi koko ajan, miltä mainos tulee näyttämään. 

Mainos ja sivu yhdessä
Mainokseen voi liittää myös tiedon tuotteeseesi liittyvästä Facebook-sivusta klikkaamalla kohtaa "Näytä tarinat ihmisistä, jotka ovat yhteydessä tähän sivuun mainokseni kanssa". Tällöin mainos näyttää yllä olevalta ja ohjaa linkillä myös tuotteen Facebook-sivulle.

Mainoksen kohdentaminen
Seuraava vaihe mainosta luodessa on sen kohdentaminen. Ota esiin suunnitteluvaiheessa tekemäsi lista kohderyhmästäsi ja kohdenna mainos oikeille ihmisille. Kohdassa "Kiinnostuksen kohteet" voit listata asioita, jotka liittyvät mainostamaasi tuotteeseen ja joista kohderyhmäsi edustajat saattavat olla myös kiinnostuneita. Näin pääset yhä lähemmäs tavoittelemiasi henkilöitä. 

Mainoksen kohdentaminen 2
Mainoksen kohdentamiseen on käytettävissä monia eri mahdollisuuksia, kuten yllä olevasta kuvasta huomaat. Facebook laskee sinulle valintojesi perusteella kohderyhmäsi koon ja näyttää tämän luvun sinulle ruudun oikeassa reunassa. 

Mainoksen luomisen kolmas ja viimeinen vaihe on nimeltään "Kampanjat, hinnoittelu ja ajoitus". Anna ensin kampanjallesi nimi, jonka avulla sinun on helppo seurata, miten kampanjasi etenee. Nimi näkyy vain sinulle. Budjetti-kohdassa pääset puolestaan määrittelemään, paljonko rahaa aiot käyttää mainostamiseen. Voit valita päiväbudjetin tai kokonaisbudjetin koko sille ajalle, jonka mainoksesi määrittelet pyörivän. 

Mainoksen aikataulu ja hinta
Aikataulu-kohdassa Facebook tarjoaa sinulle oletusarvoisesti jatkuvasti käynnissä olevaa kampanjaa. Ottamalla ruksin pois ruudusta, pääset määrittelemään kampanjallesi tarkan aikataulun. Muista lopuksi tarkistaa kampanja-aikasi päättymiskuukausi, sillä Facebook ehdottaa päättymispäivää kuukauden päähän kampanjan aloituksesta. Hinnoittelu-kohdassa pääset valitsemaan, maksatko sivunäytöistä vai klikkauksista.

Mainoksen hinnoittelu

Facebook-mainoksista maksetaan joko klikkausten tai näyttöjen perusteella. Klikkauksiin pohjaavaa maksutapa lyhennetään CPC eli Cost Per Click ja tässä vaihtoehdossa sinua laskutetaan aina silloin, kun kohderyhmääsi kuuluva henkilö klikkaa mainostasi. Näyttökertoihin pohjaava maksutapa on nimeltään CPM eli Cost Per Mille ja tällöin maksat aina siinä vaiheessa, kun mainostasi on näytetty 1000 kertaa määrittelemällesi kohderyhmälle. 

Maksutapavalikon alla näet Facebookin sinulle antaman tarjouksen mainoksesi hinnaksi. Hintahaarukka muodostuu mainoksesi kohdennuksen pohjalta ja voi liikkua joissakin kymmenissä senteissä per klikkaus tai 1000 näyttökertaa. Voit valita joko Facebookin tarjoaman summan tai määritellä summan itse. Huomaa, että esitettyyn hintaan ei sisälly vielä arvonlisäveroa. 

Täytettyäsi mainoksen luomisen kaikki osiot, kannattaa käydä vielä tarkistamassa lopputulos. Mikäli olet tyytyväinen mainokseen sellaisenaan, klikkaa "Tilaa". Jos kyseessä on ensimmäinen mainoksesi, pyytää Facebook sinulta tässä vaiheessa luottokorttitietojasi laskutusta varten. Mikäli olet mainostanut aiemmin, lähtee mainoksesi suoraan odottamaan hyväksyntää ja laskutus tehdään aiemmin määrittelemältäsi luottotililtä. 

Mainoksen tila
Kun mainoksesi on lähetetty hyväksyttäväksi, pääset seuraamaan mainostililtäsi sen tilannetta. Kuvassa näkyvä "Status" -tila muuttuu aktiiviseksi mainoksen hyväksynnän ja julkaisun jälkeen.

Facebook tarkistaa ja hyväksyy kaikki mainokset etukäteen. Hyväksyntäprosessia varten kannattaa varata aikaa maksimissaan vuorokausi. Saat ilmoituksen sähköpostiisi, kun mainoksesi on hyväksytty ja julkaistu. 

Muista, että voit missä vaiheessa tahansa muuttaa mainostasi tai keskeyttää kampanjan niin halutessasi. Joka tapauksessa on tärkeää seurata, miten kampanjasi edistyy. 


- Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tulosta sivu
Tilaa tämä blogi.
rss

kiinnostu-ja-kiinnosta2


seuraatw
Seuraa Twitterissä

Viimeisimmät tekstit

16.6.2014 21.03Julkaiseminen verkossa, tekijänoikeudet ja kuvausluvat Piritta Seppälä

Julkaistaessa verkkoon kuvia, videoita tai esimerkiksi diaesityksiä, on tärkeää tietää muutamia asioita toimiakseen oikein. Tässä artikkelissa on muutamia vinkkejä julkaisemiseen liittyen. 

Tekijänoikeuksia, julkaisemista ja sosiaalisen median lakeja käsitellään tarkemmin myös kahdessa laaja-alaisessa suomalaisessa kirjassa:

Opettajan tekijänoikeusopas. 2011. Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen. 
Sosiaalisen median lait. 2013. Pirkko Pesonen. 


Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 20.50Harto Pöngän tekemiä koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä Piritta Seppälä

Sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä on tehnyt vuosien varrella kattavia koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. 


Tästä blogista löydät linkkejä hänen aihetta käsitteleviin kirjoituksiinsa ja esityksiinsä. 


Sosiaalisen median tilastoja


Suomalaiset Facebookissa 2011-2014 - käyttäjämäärät ja kuvaajat (14.1.2014)


WhatsApp ja muut viestipalvelut syövät sekä Facebookin että tekstiviestien suosiota (9.1.2014) 


Arvio suomalaisten Facebook-käyttäjien todellisesta määrästä + ikäpyramidi (27.2.2013)

Lue lisää | 0 Kommenttia