rss Palvelut

Palvelut -osiossa esitellään Suomessa käytetyimpien ja järjestöjen kannalta hyödyllisimpien sosiaalisen median kanavien käyttöä. Artikkeleista saat konkreettisia vinkkejä esimerkiksi Facebookin ja Twitterin käyttöön.
18.11.2011 14.32

Tämän vuoksi me rakastamme Facebookia

Suomessa käytetyin sosiaalisen median kanava on Facebook ja useimmille järjestöille se myös palveluna sopii parhaiten sosiaalisen median toimintatavoitteisiin. Mutta ymmärtääkö organisaatiosi Facebookia riittävästi toimiakseen siellä tehokkaasti?

Koska Facebook on alun perin rakennettu toisten ihmisten kanssa yhteydenpitoa varten, se edelleen toimii enimmäkseen siinä ominaisuudessa, vaikka erilaiset yritykset, brändit, tuotteet ja myös järjestöt lisääntyvät palvelussa jatkuvasti. Organisaatioiden toiminta on palvelun käyttäjille kuitenkin vain bonusta, josta nämä voivat saada jotakin hyödyllistä itselleen. Omaksu siis ensin Facebookin eri kulttuurit ja lähde vasta sen jälkeen rakentamaan järjestösi toimintaa Facebookissa tehokkaaseen ja toimivaan suuntaan. 


Kaverikulttuuri

Facebookissa toimiminen perustuu edelleen sille tosiasialle, että siellä kaveerataan toisten ihmisten kanssa. Peruskäyttäjällä on keskimäärin 150 kaveria, jotka käyttäjä itse valitsee kaveripyyntöjen joukosta. Vaikka Facebookissa voi nykyään myös tilata sellaisten ihmisten julkiset päivitykset uutissivulleen, joiden kanssa ei ole kaveri, perustuu Facebookin käyttö kuitenkin yhteydenpitoon oman verkostonsa kanssa. 


Suosittelukulttuuri

Ihmiset kirjoittavat Facebookin tilapäivityksiinsä usein kommentteja kokemistaan asioista. Nämä päivitykset voivat olla joko positiivisia tai negatiivisia. Kun ihminen kertoo käyneensä kahvilassa, missä oli loistavat leivokset, hän samalla suosittelee tätä paikkaa kavereilleen. Kun kaverit myös tykkäävät päivityksestä, tieto hyvästä kahvilasta leviää eteenpäin. Vastaavasti ihminen voi kirjoittaa, että kahvilan kahvi oli karmeaa ja palvelu aivan syvältä. Tämä on negatiivista suosittelua ja sitä tapahtuu Facebookissa yhtä lailla kuin positiivisista asioista kertomista.


Asunto Facebookissa
Ihmiset pyytävät nykyään toisiltaan apua linkkien jakamiseen Facebookissa. Voisivatko järjestöt tehdä samoin?

Jakamiskulttuuri

Ihmiset seuraavat uutisvirrastaan toistensa päivityksiä ja niiden yhteisöjen viestejä, joihin ovat liittyneet. Päivitykset osuvat siis vain sattumalta käyttäjien silmiin ja jos ne herättävät kiinnostuksen, niihin myös reagoidaan tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla linkkiä/kuvaa/videota eteenpäin. Huomioitavaa on, että näin asioiden eteenpäin jakaminen tapahtuu suurimmaksi osaksi kunkin omalla uutissivulla, ei toisten profiileissa tai fanisivuilla.


Sommaren är här
Kyseinen linkki 90-luvulla yläasteen käyneiden ruotsinkielen oppikirjasta näkyi useiden Facebook-seinällä kuluneella viikolla. Miksi linkkiä jaettiin niin paljon? Se herätti muistoja, tunteita ja naurunpurskahduksia käyttäjien kesken.


Kysy-vastaa-toimi -kulttuuri

Monessa maassa alkaa olla jo arkipäivää se, että ostopäätöksiin kysytään neuvoja sosiaalisen median palveluiden kautta. Erityisesti naiset ovat herkkiä valitsemaan hankintansa sen perusteella, miten heidän kaverinsa asioita verkossa suosittelevat. Tähän perustuukin Facebookin mainosten tapa näyttää käyttäjälle, kuka tämän kavereista on myös tykännyt mainoksessa olevasta sivusta. Itse kysyin kommentteja alla oleviin kenkiin tykätessäni niistä palvelun verkkosivuilla. 


Ostaako kengät
Kysymällä saa paljon vastauksia. Ja kyllä, minä lopulta ostin nuo kengät.


Tykkäyskulttuuri

Tykkäämisestä on tullut toiminnan muoto, jolla on helppo osoittaa, että on samaa mieltä jostakin päivityksestä tai näyttää, että pitää esimerkiksi jostakin lukemastaan artikkelista. Painamalla Tykkää-painiketta Facebookin ulkopuolella, siirtyy tieto tykkäyksen kohteesta linkin kera Facebook-profiiliin kavereiden nähtäväksi. Samoin käy, kun tykkää Facebook-kavereiden tai -sivujen päivityksistä. Tykkäämällä tieto välittyy eteenpäin muille käyttäjille ja siihen osittain Facebookin voima tiedonvälittäjänä perustuukin. 


Kirja netissä sivu
Kiinnostu -kirjan päivitys keräsi yhden tykkäyksen kirjan Facebook-sivulla.

Kirja netissä profiili
Sama päivitys henkilökohtaisessa profiilissa keräsi huomattavasti enemmän huomiota. Mitä tästä opimme? Ihmisillä on enemmän vaikutusta kuin yhteisöillä. Miten vastaatte tähän haasteeseen järjestönä?

Keskustelukulttuuri

Samalla kun ihmiset tykkäilevät toistensa tilapäivityksistä, kuvista, videoista ja jaetuista linkeistä, he myös kommentoivat niitä. Parhaimmillaan kehittyy pitkiäkin keskusteluja eri päivitysten alle, jotka voivat jatkua pitkäänkin. Keskustelu toisten kanssa on yksi Facebookin suola. Se on helppoa, nopeaa ja kevyttä, vaikka toisinaan voi törmätä myös hyvin syvällisiinkin pohdintoihin. Kaiken kaikkiaan me ihmiset vain haluamme olla yhteydessä toisiimme. Facebook mahdollistaa tämän tarjoten siihen monta erilaista mahdollisuutta. 


Vaikka näyttääkin siltä, että Facebookin pääasiallinen toiminta perustuu ihmisten välillä käytävään keskusteluun ja vuorovaikutukseen, myös järjestöillä on mahdollisuus päästä tehokkaasti esille Facebookissa. Kirjassa yksi vastaus tähän haasteeseen löytyy luvusta 5.3
"Jäsenet järjestön käyntikorteiksi". 

- Piritta Seppälä



Palaa otsikoihin | 2 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje