Kiinnostu ja Kiinnosta

- Näin markkinoit järjestöäsi sosiaalisessa mediassa -blogi

Sosiaalinen media on varmasti yksi nopeimmin kehittyvimpiä ja päivittyvimpitä median muotoja ja tästä syystä olemme avanneet Kiinnostu -kirjan oheistuotteeksi Markkinointi-blogin. Kirjan aiheita käsitellään ajankohtaisesta näkökulmasta ja jatkuvasti päivittyvällä otteella eri blogiartikkeleissa.


Suunnitellessasi ja toteuttaessasi järjestösi markkinointia sosiaalisessa mediassa, saat suurimman hyödyn irti, kun käytät kirjaa apunasi ja haet samalla lisätietoa tästä Markkinointi-blogista. Ajan tasalla uusimmista päivityksistä pysyt parhaiten, kun tilaat blogin itsellesi RSS-syötteenä.


rss

16.6.2014 21.03Julkaiseminen verkossa, tekijänoikeudet ja kuvausluvat (Perusasiat) Piritta Seppälä

Julkaistaessa verkkoon kuvia, videoita tai esimerkiksi diaesityksiä, on tärkeää tietää muutamia asioita toimiakseen oikein. Tässä artikkelissa on muutamia vinkkejä julkaisemiseen liittyen. 

Tekijänoikeuksia, julkaisemista ja sosiaalisen median lakeja käsitellään tarkemmin myös kahdessa laaja-alaisessa suomalaisessa kirjassa:

Opettajan tekijänoikeusopas. 2011. Tarmo Toikkanen ja Ville Oksanen. 
Sosiaalisen median lait. 2013. Pirkko Pesonen. 


Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 20.50Harto Pöngän tekemiä koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä (Perusasiat) Piritta Seppälä

Sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä on tehnyt vuosien varrella kattavia koosteita suomalaisten sosiaalisen median käytöstä. 


Tästä blogista löydät linkkejä hänen aihetta käsitteleviin kirjoituksiinsa ja esityksiinsä. 


Sosiaalisen median tilastoja


Suomalaiset Facebookissa 2011-2014 - käyttäjämäärät ja kuvaajat (14.1.2014)


WhatsApp ja muut viestipalvelut syövät sekä Facebookin että tekstiviestien suosiota (9.1.2014) 


Arvio suomalaisten Facebook-käyttäjien todellisesta määrästä + ikäpyramidi (27.2.2013)

Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 20.45Järjestöjohtajat Twitterissä -lista (Palvelut) Piritta Seppälä

Twitter ja sen mahdollisuudet kiinnostavat yhä useampia suomalaisia järjestöjohtajia. Piritta Seppälä on tammikuusta 2014 lähtien koonnut listaa mm. eri järjestöjen, liittojen ja yhdistysten twiittaavista toiminnanjohtajista, toimitusjohtajista, pääsihteereistä ja puheenjohtajista. 


Ota Twitter-lista seurantaan, niin pystyt helposti selaamaan järjestöjohtajien uusimpia twiittejä. 


Löydät listan Twitteristä osoitteesta: http://bit.ly/jarjestojohtajatTwitter


Mikäli oman järjestösi johtajia ei vielä ole lisätty listalle, vinkkaa asiasta twiittaamalla Pirittalle näiden henkilöiden Twitter-nimimerkit. Pirittalle twiitataan nimimerkillä @Piritta.

Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 20.28Esittelyssä muutamia maksullisia sosiaalisen median seurannan välineitä Suomessa (Suunnittelu) Piritta Seppälä

Siinä vaiheessa, kun sosiaalisen median seurannasta on tullut toimiva rutiini osana organisaation viestintää ja toiminnan kehittämistä, kannattaa järjestön tutustua myös maksullisten sosiaalisen median palveluiden tarjontaan, jotka analysoivat sosiaalisen median ja verkon viestejä maksuttomia palveluita laajemmin ja tarkemmin. Suomessa on tarjolla hyviä ja jonkin verran myös painotuksiltaan erilaisia seurantapalveluita. 


EzyInsights, M-Brain, Meltwater, Somemonitor ja STT Verkkovahti tarjoavat organisaatioille erilaisia vaihtoehtoja sosiaalisen median seurantaan. Tutustu palveluihin ja niiden tarjontaan tarkemmin alla olevien linkkien kautta. 


EzyInsights


M-Brain / M-Adaptive


Meltwater / Meltwater Buzz


Somemonitor


STT Verkkovahti


Lue lisää | 0 Kommenttia

16.6.2014 17.35Googlen ilmoitukset, Hootsuite, Socialmention, Topsy ja Tweetdeck sosiaalisen median seurannan apuvälineinä (Suunnittelu) Piritta Seppälä

Sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa keskustelua kannattaa seurata aktiivisesti. Näin tietää, mitä oman organisaation edustamiin asioihin ja organisaatioon sekä sen ihmisiin liittyen verkossa puhutaan. Kun tietää, mitä eri asioista parhaillaan keskustellaan, on myös helpompi osallistua itse keskusteluun, jakaa toisten tuottamaa tietoa eteenpäin sekä kehittää omaa läsnäoloa verkon ja sosiaalisen median kanavilla. 


Tässä artikkelissa on esitelty muutama sosiaalisen median ja verkon seurantapalvelu, joiden peruskäytöstä ei tarvitse maksaa. Esittelyssä tiiviisti ovat Googlen ilmoitukset (Google alerts), Hootsuite, Socialmention, Topsy ja Tweetdeck. 


Googlen ilmoitukset (Google alerts)


Googlen ilmoitukset seuraa verkossa tehtyjä julkaisuja ja uusista seurannan alla olevista maininnoista saa ilmoituksen sähköpostiinsa tai syötteenlukijaansa. 

Googlen ilmoitukset on helppokäyttöinen palvelu, mihin voi syöttää hakusanoja ja -lausekkeita, joita Google käy läpi ja ilmoittaa uusista löydöistä sähköpostiin.


Google alerts


Hootsuite


Hootsuite on sovellus, joka tarjoaa monenlaisia toiminnallisuuksia liittyen sosiaalisen median palveluiden käyttöön. Tällaisia ovat mm. seuraavat: 


  • usean eri sosiaalisen median palvelun käyttö yhdestä paikasta
  • julkaisujen aikatauluttaminen eri kanaville
  • määriteltyjen aihepiirien mainintojen seuranta eri kanavilla
  • sosiaalisen median kanavien liikenteen analysointi


Hootsuite tarjoaa sekä maksuttomia että maksullisia palveluita. Maksuttomalla versiolla pystyy kätevästi tekemään seuraavia asioita:

  • lisäämään palveluun 5 eri sosiaalisen median tiliä tai profiilia ja käyttämään niitä yhdestä paikasta
  • tarkastelemaan perusanalytiikan raportteja
  • aikatauluttamaan julkaisuja eri kanaville

Hootsuite


Socialmention


Socialmentionin avulla voi tehdä hakuja eri hakusanoja käyttäen. Palvelussa voi tarkentaa hakua seulomalla tietoa esimerkiksi pelkistä blogeista, mikroblogeista, kirjanmerkkipalveluista tai etsimällä sen avulla kuvia, videoita tai kysymyksiä.


Socialmention


Topsy


Topsy on englanninkielinen palvelu, jonka avulla voi tehdä Twitteriin liittyvää seurantaa ja tarkastella erilaisia analytiikkanäkymiä. Palvelusta voi hakea twiittejä niin hakusanojen kuin -lausekkeiden avulla. Lisäksi hakutuloksia voi järjestää seuraavien tarkentavien yksityiskohtien mukaisesti: 

  • linkit
  • twiitit
  • kuvat
  • videot
  • vaikuttajat

Topsyssa on kolme erilaista toiminnallisuutta: 

  1. Social search
  2. Social analytics
  3. Social trends

Topsy


Ensimmäinen valikko ”Social search” keskittyy avainsanoilla ja hakulausekkeilla tehtyihin hakuihin, jota yllä jo kuvailtiin. ”Social analyticsin” avulla voi tehdä hakuja liittyen seuraaviin asioihin:

  • eri Twitter-tilien keräämät maininnat
  • linkitykset Twitteristä tietylle verkkosivulle
  • eri avainsanat ja risuaidalla varustetut aihetunnisteet

Taulukko näyttää, miten erilaisista aihepiireistä on keskusteltu Twitterissä kuluneen kuukauden aikana. 


”Social trends” listaa top 100, top 1000, top 5000 ja top 20000 trendit Twitterissä maailmanlaajuisesti. 


Tweetdeck


Tweetdeck on Twitterin käyttöä helpottava ohjelma, jonka avulla twiittejä, Twitter-listoja ja -tilejä on kätevä seurata yhden näkymän kautta. Kun Twitterin selainversiossa pystyy kerralla tarkastelemaan aina vain yhtä näkymää kerrallaan, voi Tweetdeckiin ladata useita eri kolumneiksi kutsuttuja Twitteriä seulovia hakulistoja.


Tweetdeck


Tweetdeckin toiminnallisuuksiin kuuluvat myös muutama kätevä lisätoiminnallisuus. Näitä ovat mm. twiittien ajastamismahdollisuus sekä useamman Twitter-tilin hallinnointi saman kirjautumisen kautta. Yllä olevassa kuvassa näkyvät ne toiminnallisuudet, joita Tweetdeckiin voi asentaa seurattavaksi. Kannattaa huomioida, että kolumnien tiedoissa näkyvät hakutulokset vain kuluneiden seitsemän päivän ajalta. 

 


Lue lisää | 0 Kommenttia

20.6.2013 18.42Case: The Street Cat Named Bob ja Leijona (Toimenpiteet) Piritta Seppälä

Kirja The Street Cat Named Bob kertoo tarinan kissasta ja katusoittajasta sekä heidän uskomattomasta matkastaan pois kaduilta. Teos on kerännyt suosiota maailmanlaajuisesti ja jossakin vaiheessa lukijat alkoivat ottaa kuvia kirjan kannesta eri paikoissa ympäri maailman. 

Kirjoittaja ja katusoittaja James Bowen loi ilmiön ympärille blogin, mihin hän jakaa kansikuvaotokset Facebook-sivulta. Minä otin myös kirjan mukaani matkalleni. Seuraavassa lyhyt esimerkki siitä, miten muiden jakamien päivitysten ja kuvien kanssa voi toimia myös järjestöissä sekä mitä voi oppia katukissa Bobilta ja hänen omistajalstaa James Bowenilta

Lue lisää | 0 Kommenttia

24.2.2013 18.09Twiitin upottaminen verkkosivuille tai blogiin (Palvelut)

Twitter tarjoaa nykyään useita eri toiminnallisuuksia, joita jokaisen twiitin kohdalla voi tehdä. Näistä yksi on twiitin upottaminen esimerkiksi verkkosivujen uutiseen tai blogiin. Tässä ohjeet, miten upottaminen onnistuu sekä miltä lopputulos näyttää. 

Lue lisää | 5 Kommenttia

5.2.2013 20.10Sosiaalisen median trendit järjestöille 2013 (Some & järjestöt)

Vuoden vaihteessa eri blogit ja sosiaalisen median kanavat täyttyivät sosiaalisen median ennustuksista vuodelle 2013. Kiinnostu-kirja julkaisee nyt suositukset niistä asioista, joihin järjestöjen on hyvä kiinnittää huomiota sosiaalisen median viestinnässään.

Lue lisää | 0 Kommenttia

21.12.2012 11.26Kiinnostu-kirjan sosiaalinen joulutervehdys 2012 (Perusasiat)

Kiinnostu-kirja toivottaa Hyvää ja Rauhallista Joulua 2012 tämän nykypäivään tuodun joulutarinan myötä kaikille lukijoilleen! 

Lue lisää | 0 Kommenttia

22.10.2012 18.25Näin päivität Twitter-tilisi ilmeen (Palvelut)

Twitter-profiili uudistui syyskuussa 2012 ulkoasultaan jonkin verran. Lue blogista vinkit, miten teet profiilistasi mielenkiintoisen ja erottuvan. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

10.10.2012 9.14Koulutusvinkki: Järjestöt ja sosiaalinen media - Näin toimit verkossa tavoitteellisesti ja tehokkaasti (Some & järjestöt)

Huomioi tulevaisuuden verkkotrendit, laadi tehokas sosiaalisen median viestintäsuunnitelma ja opi käyttämään suosituimpia yhteisöllisen median palveluita tehokkaasti ja oikein. Välineistä tarkemmin tutustutaan Facebookiin. Vielä tänään 10.10.12 ehdit ilmoittautua mukaan kaikkiin kolmeen koulutusjaksoon.

Lue lisää | 0 Kommenttia

31.8.2012 19.10Kesäverkossa: Kodittomille espanjalaisille koirille koti Suomesta Facebookin avulla (Toimenpiteet)

Facebook toimi apuna kolmen kodittoman koiran lennättämisessä Aurinkorannikolta Suomeen. Lue blogista, miten kaikki kävi. Espanjan Koirat ry:n sosiaalisen median viestinnästä voit poimia vinkkejä myös oman organisaatiosi toimintaan verkossa. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

12.7.2012 21.08Kesäverkossa: Facebook-tapahtumat festivaalien tiedotuskanavina (Toimenpiteet)

Kesäverkossa on Kiinnostu-kirjan kirjoitusten sarja, jossa puhutaan sosiaalisen median ja verkon käytöstä Suomen kesässä. Kerää esimerkeistä parhaat talteen ja sovella oman organisaatiosi toimintaan.

Lue lisää | 0 Kommenttia

9.7.2012 12.34Kesäverkossa: VR, asiakaspalaute ja QR-koodit (Toimenpiteet)

Kesäverkossa on Kiinnostu-kirjan kirjoitusten sarja, jossa puhutaan sosiaalisen median ja verkon käytöstä Suomen kesässä. Kerää esimerkeistä parhaat talteen ja sovella oman organisaatiosi toimintaan. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

6.7.2012 11.35Kesäverkossa: Tykkäyksillä festariesiintyjäksi (Toimenpiteet)

Kesäverkossa on Kiinnostu-kirjan kirjoitusten sarja, jossa puhutaan sosiaalisen median ja verkon käytöstä Suomen kesässä. Kerää esimerkeistä parhaat talteen ja sovella oman organisaatiosi toimintaan. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

1.7.2012 19.02Twiittejä ei voi enää jakaa LinkedIniin (Palvelut)

LinkedIn tiedotti käyttäjiään 29.6.2012, että twiittejä ei voi enää jakaa automaattisesti LinkedIn-tilapäivityksiksi. Tämä johtui Twitterin tekemistä uusista linjauksista vähentää twiittien näkyvyyttä kolmansien osapuolien sovelluksissa. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

10.6.2012 20.55Näin muokkaat LinkedIn-profiilistasi toimivan, osa 2 (Palvelut)

Aiemmin tänä keväänä kirjoitin aiheesta LinkedIn-profiilin muokkaus. Tässä artikkelissa annetaan viisi jatkovinkkiä profiilin muokkaamiseksi toimivaksi omista lähtökohdistasi katsottuna. Sinun kannattaa siis pohtia, onko palvelun käytön tärkein syy esimerkiksi työnhaku, verkostoituminen muiden alan ihmisten kanssa vai asiantuntijuutesi korostaminen verkossa. Lue vinkit ja valitse niistä hyödyllisimmät käyttöösi. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

7.5.2012 8.24Miten Twitteriä käytetään? (Palvelut)

Olin kouluttamassa ProCom - Viestinnän ammattilaisten järjestämässä tilaisuudessa Twitterin käyttöä 4.5.2012. Erityisen paljon keskustelua herätti hashtagien käyttö, josta tässäkin tekstissä on lyhyt yhteenveto. Slideshare-esityksessä käydään läpi, miten Twitter-tili luodaan ja miten Twitteriä käytetään. 

Lue lisää | 1 Kommentti

20.4.2012 10.33Suunnittelu, sisältö ja seuranta sosiaalisessa mediassa (Suunnittelu)

Sosiaalisen median käyttö organisaation viestinnässä ja markkinoinnissa vaatii sekä tarkkaa suunnittelua, oikein kohdennettua sisällöntuotantoa että jatkuvaa seurantaa. Näihin asioihin aktiivisesti keskittymällä pystyy organisaationsa toimintaa verkossa tehostamaan huomattavasti. 

Lue lisää | 2 Kommenttia

3.4.2012 19.00Näin muokkaat LinkedIn-profiilistasi toimivan, osa 1 (Palvelut)

Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti LinkedIniä, joka on yksi Suomessakin pisimpään käytetyistä sosiaalisen median palveluista. LinkedInissä on kyse ammattiin, osaamiseen ja työhön liittyvästä verkostoitumisesta. Tässä artikkelissa perehdytään erityisesti siihen, millainen on toimiva henkilökohtainen LinkedIn-profiili.

Lue lisää | 0 Kommenttia

19.3.2012 21.00Sosiaalisen median palveluita ihmisten ja organisaatioiden käytössä (Palvelut)

Sosiaalisen median palveluita tulee ja menee, ja välillä organisaation viestinnästä vastaavien on vaikeaa pysyä mukana siinä, mitkä palvelut kannattaisi ottaa käyttöön ja mihin vähintään tutustua. Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti 12 hyödyllistä ja järjestön viestintää eri tavoin tukevaa sosiaalisen median palvelua.

Lue lisää | 1 Kommentti

8.3.2012 10.02Facebook-sivun aikajanan kansikuvan ja profiilikuvan valinta (Palvelut)

Facebook-sivujen ylläpitäjillä on maaliskuun 2012 loppuun asti aikaa siirtää sivunsa aikajana (Timeline) -muotoon. Edellisessä bloggauksessani käsittelin koko siirtoprosessia. Tämä blogikirjoitus pitää sisällään tiiviit ohjeet aikajanan kansikuvan ja profiilikuvan valintaan sekä valintaa ohjeistaviin sääntöihin. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

29.2.2012 15.44Facebook-sivun muuttaminen aikajana -muotoon (Palvelut)

Facebook tiedotti sivujen ylläpitäjiä tänään siitä, että kaikki Facebook-sivut siirretään aikajana-muotoon viimeistään 30.3.12. Voit vaihtaa sivusi aikajanaksi vaikka heti. Tästä bloggauksesta löydät tiiviit ohjeet Facebook-sivun muuttamisesta aikajana-muotoon. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

26.2.2012 21.40Facebook-mainoksen hyväksyminen (Palvelut)

Tämä on Facebook-mainonnan blogisarjan toinen kirjoitus. Artikkelissa kerrotaan, miten ja mistä näet, kun Facebook-mainoksesi on hyväkstty ja julkaistu. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

23.2.2012 17.16Näin luot Facebook-mainoksen (Palvelut)

Mainostaminen on yksi hyvä mahdollisuus tavoittaa kohderyhmänsä Facebookissa. Mainosten tekeminen on yksinkertaista ja nopeaa, mutta kannattaa kuitenkin ensin pysähtyä hetkeksi miettimään, millaista mainosta tekee ja kenelle sen kohdentaa. Tästä bloggauksesta löydät ohjeet sellaisen mainoksen luomiseen, joka ohjaa Facebookin ulkopuolella olevalle sivulle. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

8.2.2012 14.55Sisältöstrategia-seminaarin antia (Suunnittelu)

Tässä on yhteenveto vuoden 2012 Sosiaalisen median seminaarisarjan ensimmäisestä seminaarista, jonka aiheena oli Sisältöstrategia. Bloggauksessa käydään päivän puhujat läpi nostaen kultakin esiin yksi näkökulma päivän aiheeseen. 

Lue lisää | 2 Kommenttia

8.2.2012 11.13Miten tuottaa oikeanlaista sisältöä verkkoon? (Suunnittelu)

Sisällön merkitys ja laatu korostuu yhä enemmän, kun viestien määrä verkossa jatkuvasti kasvaa. Tässä blogikirjoituksessa nostetaan esiin kohderyhmän, sisältösuunnittelun ja mielenkiintoisen sisällön rooli osana koko verkkoviestinnän kokonaisuutta. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

30.1.2012 20.025 vinkkiä hyvään blogiin (Toimenpiteet)

Bloggaamalla järjestö voi tehostaa paljonkin verkkoviestintäänsä ja -markkinointiaan. Sisältörikas ja uutta, mielenkiintoista tietoa tarjoileva blogi kerää lukijoita ja saa ihmiset keskustelemaan järjestön esiin nostamista asioista. Lue viisi ohjetta, jotka kannattaa ottaa huomioon blogia käynnistettäessä. 

Lue lisää | 1 Kommentti

19.1.2012 10.307 ohjetta uuteen Twitteriin (Palvelut)

Mikroblogipalvelu Twitter on ollut uudistusten alla viime aikoina. Ensin julkaistiin palvelun suomenkielinen versio ja tällä viikolla myös Kiinnostu-kirjan Twitter-tili sai uuden ulkoasun. Blogissa on tiiviit ohjeet siihen, mistä kaikki oleellinen Twitterissä nyt löytyy. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

2.1.2012 17.32Twitteriä voi käyttää nyt myös suomen kielellä (Palvelut)

Suomalaiset pääsevät vihdoin käyttämään Twitteriä suomeksi. Kielen vaihtaminen on helppoa, mutta vielä saattaa törmätä hieman outoihin käännöksiin. Halukkaat voivat tosin ilmoittautua mukaan kääntäjien joukkoon. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

19.12.2011 15.417 kohdan tarkistuslista toimivaan Facebook-sivuun (Palvelut)

Facebook-sivusta saa paljon irti ihan yksinkertaisilla toimenpiteillä. Tee vuodenvaihteen tsekkaus organisaationne sivulle ja katso tarkistuslistasta, miten sivusta saa vielä toimivamman!

Lue lisää | 3 Kommenttia

1.12.2011 21.36Social Media Revolution 2011 - tätä sosiaalinen media on tänään (Perusasiat)

Tätä sosiaalinen media tänään tarkoittaa. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

1.12.2011 18.20Sosiaalinen media tänään ja huomenna (Perusasiat)

Samalla, kun järjestöt pohtivat omia tapojaan toimia ja vaikuttaa sosiaalisen median avulla, tulevaisuudentutkijat ja visionäärit pohtivat, millainen tulevaisuus on. Miten viestintä muuttuu ja millainen rooli sosiaalisella medialla siinä on?

Lue lisää | 0 Kommenttia

24.11.2011 15.40FB-sivun ylläpitäjä: Näin otat vanhat kävijätiedot talteen (Palvelut)

Facebook uudisti tällä viikolla sivujen kävijätietoja ja seurantaa. Vanha työkalu lopettaa tietojen keräämisen 15.12.2011. Vanhalla seurantatyökalulla kerätyt tiedot lisäksi poistetaan pysyvästi 15.2.2011. Ota siis vanhat tietosi talteen näiden ohjeiden mukaisesti. 

Lue lisää | 2 Kommenttia

18.11.2011 14.32Tämän vuoksi me rakastamme Facebookia (Palvelut)

Suomessa käytetyin sosiaalisen median kanava on Facebook ja useimmille järjestöille se myös palveluna sopii parhaiten sosiaalisen median toimintatavoitteisiin. Mutta ymmärtääkö organisaatiosi Facebookia riittävästi toimiakseen siellä tehokkaasti?

Lue lisää | 2 Kommenttia

7.11.2011 20.533 vinkkiä tapahtumamarkkinointiin sosiaalisessa mediassa (Toimenpiteet)

Sosiaalista mediaa voi hyödyntää tapahtumamarkkinoinnissa monella tavalla. Muutamalla perustoiminnolla ja hyvällä etukäteissuunnittelulla päästään jo pitkälle. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

29.10.2011 14.174 perusohjetta Twitterin käyttöön (Palvelut)

Mikä Twitter? Miten sitä pitää käyttää? Miksi tviitit vilisevät merkkejä kuten @ ja RT? Aktiivisesti ja oikein käytettynä Twitteristä voi saada paljonkin irti, niin järjestönä kuin henkilönä. Tässä sinulle neljä perusohjetta Twitterin käyttöön. 

Lue lisää | 3 Kommenttia

21.10.2011 14.04Kiinnostu-kirjan ensimmäinen iso arvostelu julkaistu (Perusasiat)

Akavan Erityisalojen järjestölehti Yhteenvedossa julkaistiin arvostelu Kiinnostu-kirjasta. Positiivinen arvostelu löytyy kokonaan Markkinointi-blogin Arvostelut-sivulta ja tiivistelmänä tästä blogikirjoituksesta. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

10.10.2011 10.36Tiedätkö, kenelle markkinoit sosiaalisessa mediassa? (Suunnittelu)

Kohderyhmän määrittely kulkee kärjessä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmia tehtäessä. Tavoiteltavat ihmiset sanelevat marssijärjestyksen myös valittaessa käyttöön sosiaalisen median palveluita sekä niissä tehtäviä markkinointitoimenpiteitä. Tämän vuoksi kohderyhmän määrittelyyn on hyvä käyttää riittävästi aikaa. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

30.9.2011 14.55Facebook-kielen lyhyt oppimäärä, osa 1 (Palvelut)

Facebook-sanasto on tullut huomaamatta osaksi päivittäistä puhekieltämme. Kaupungilla kuulee puhuttavan kavereiden uusista profiilikuvista, statuksista ja täggäyksistä. Timeline ja ticker ovat puolestaan olleet kovia sanoja kuluneen viikon aikana. Facebookissa myös tägätään ja pyöritään "woolilla". Niille, joille termit ovat vielä hieman tuntemattomampia, aloitan Kiinnostu-kirjan blogissa Facebook-kielen lyhyen oppimäärän verkkoluennot. Tässä osa 1, olkaa hyvä. 

Lue lisää | 0 Kommenttia

23.9.2011 19.29Facebookin uudistuksia: Timeline ja Ticker (Palvelut)

Facebook uudistaa toimintojaan tasaisin välein ja eilen oli jälleen aika tehdä päivityksiä. Mark Zuckerberg ja muut Facebookin kehittäjät esittelivät f8-konferenssissa uusia toimintoja, jotka muovaavat yhteisöpalvelua uuteen suuntaan. Tässä esiteltyinä profiilisivulla jo nyt pyörivä Ticker sekä tuleva profiilin kokonaisuudessaan muuttava Timeline.

Lue lisää | 3 Kommenttia

16.9.2011 11.19Chat järjestömarkkinoinnin välineenä (Toimenpiteet)

Pikaviestimet eli chatit ovat olleet suosittuja verkkokommunikoinnissa jo ennen sosiaalisen median yleistymistä. Vaikka esimerkiksi mikroblogit, kuten Twitter, ovat itsessään chattaamisen omaista pikaviestintää, on chateilla edelleen oma roolinsa myös sosiaalisen median palveluissa. Pikaviestintää voi hyödyntää myös markkinointiin.

Lue lisää | 0 Kommenttia

13.9.2011 13.506 askelta kohti toimivaa sosiaalisen median suunnitelmaa (Suunnittelu)

Sosiaalisen median ilmaiset palvelut ja kanavien avaamisen helppous voivat huijata kokematonta käyttäjää. Tee mukaanlähdöstä kuitenkin harkittua ja suunnitelmallista vastaamalla ainakin muutamaan peruskysymykseen ennen järjestön varsinaista sosiaalisen median starttia.

Lue lisää | 0 Kommenttia

6.9.2011 16.15Sosiaalisen median palveluita jokaiseen makuun (Palvelut)

Facebook ei ole yhtä kuin sosiaalinen media. Yhteisöpalveluita syntyy jatkuvasti uusia samalla kun vähemmän käytettyjä kuolee pois. Tärkeintä on, että organisaatio osaa valita laajasta valikoimasta käyttöönsä juuri ne kanavat, jotka toimivat sen markkinointitavoitteiden ja kohderyhmän kannalta katsottuna parhaalla mahdollisella tavalla.


Lue lisää | 0 Kommenttia

5.9.2011 10.14Anna ihmisten jakaa tietoa puolestasi (Perusasiat)

Tiedonjakaminen internetissä on helpompaa kuin koskaan aiemmin. Kun järjestö varustaa verkkosivunsa muutamilla jakamisen mahdollistavilla peruspalikoilla, mahdollistaa se tiedonvälittymisen järjestöstä helposti ja tehokkaasti eteenpäin. Tiedon välittäjinä toimivat järjestön asioista kiinnostuneet ihmiset.

Lue lisää | 0 Kommenttia

25.8.2011 14.19Mikä sosiaalinen media? (Some & järjestöt)

Sosiaalinen media ja sen luonne puhuttaa järjestöjä yhä enemmän. Alamme jo ymmärtää tämän verkkoviestintätavan luonnetta, mutta sen oikeanlainen käyttäminen aiheuttaa edelleen haasteita. Ihan aluksi kannattaa muistaa, että sosiaalinen media on myös paljon muuta kuin pelkkä Facebook.


Lue lisää | 0 Kommenttia